مرکز بهداشت رشت در اطلاعیه ای، توصیه‌های تغذیه‌ای مقابله با کم آبی بدن و پیشگیری از گرمازدگی در تابستان را اعلام کرد.

در این اطلاعیه ضمن هشدار نسبت به شروع فصل گرما و لزوم اجرای برنامه تغذیه در بحران آمده است: مردم نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز را جدی بگیرند و از آشامیدن مایعات خیلی سرد پرهیز کنند.

مرکز بهداشت رشت با اشاره به برخی عادت‌های نادرست تغذیه‌ای همچون استفاده از قهوه، نسکافه و نوشابه‌های گازدار و انرژی زا به جای آب، نوشیدن چای پُررنگ، خوردن بیش از حد غذا‌های سرخ کردنی و پُرخوری، تاکید شده است: تدام این سبک از تغذیه در روز‌های گرم تابستان، کاهش شدید آب مورد نیاز دستگاه حیاتی بدن و خطر گرمازدگی را را به دنبال دارد که توصیه می‌شود مردم برای پیشگیری از آن به خوردن سوپ‌های ولرم، سالاد‌های خنک، میوه‌های حاوی فیبر، حبوبات، گوشت سفید، و همچنین نوشیدن شربت‌ها و عرقیات گیاهی طبیعی مداومت داشته باشند.

این اطلاعیه، استفاده از آب‌های حاوی چند قطره آبلیمو و کمی نمک را به گروه‌هایی که مدت زمان طولانی در گرمای تابستان مشغول به فعالیت هستند، تجویز می‌کند و می‌افزاید: برای پیشگیری از گرمازدگی، تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش، اما حجم آن را کاهش دهید، و جهت حفظ رطوبت بدن در فصل تابستان، خوردن یک وعده غذای سرد همچون نان و پنیر کم نمک را در برنامه غذایی روزانه بگنجانید.

مرکز بهداشت رشت هشدار داد: کودکان و سالمندان و بیمارانی که از ناراحتی‌های قلبی و ریوی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و مشکلات اعصاب و روان رنج می‌برند، بیش از سایرین در معرض گرمازدگی هستند و می‌بایست در صورت خروج از منزل در ساعت‌های گرم روز، حتما یک بطری آب یا شربت خانگی کم شیرین با خود به همراه داشته باشند.

تهوع، بی حالی، رنگ پریدگی، سردرد، تشنگی، تعریق، گرفتگی عضلات و تپش قلب از علایم گرمازدگی در فصل تابستان است که خطر آسیب رسانی به مغز و سایر بخش‌های حیاتی بدن، و حتی مرگ را به دنبال دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.