معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی استان یزد گفت: بحران خشکسالی و کم آبی کماکان در ۱۵ هکتار از باغات بشینغان میبد بیداد می‌کند.

شاکری شمسی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: باغ‌های منطقه بشینغان میبد به دلیل فروریختن قنات خارجار با مشکل بی آبی مواجه شده است.

 او افزود: قنات خاجار به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بخشی از این قنات از داخل خانه‌های بافت تاریخی میبد عبور می‌کند و در دوهفته گذشته بخشی از قنات در حدود سیصدمتر دچار ریزش شد و مردم درخواست داشتند آب از داخل قنات عبور نکند و از طریق لوله گذاری عبور آب انجام شود، ولی باتوجه به خاک منطقه امکان اینکه مسیر خشک شود نیست، چون باتوجه به لایه رس در خاک منطقه فرونشست خانه‌های بافت بیشتر می‌شود. 

 شاکری شمسی ادامه داد: باتوجه به اینکه لوله گذاری امکانپذیر نیست، نشستی در شهرستان با حضور مسئولان تشکیل و مقرر شدتا اعتباری از طریق میراث فرهنگی، جهادکشاورزی و نماینده شهرستان تامین تا کار مرمت انجام شود. 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: در تلاشیم تا روز شنبه با همکاری دستگاه‌ها و شاربین، مسیر باز و کار مرمت آغاز می شود.

کشاورزان  منطقه بشینغان میبد که آب باغ هایشان از قنات خارجار تامین می‌شد در پی فروریختن این قنات، باغ‌ها نزدیک یک ماه است از آب محرومند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.