وزیر فرهنگ نوشت: هنر نمایش عروسکی، نتیجۀ تفکرِ آفرینشگرانی است که با هنر، عمیق‌ترین آموزه‌های معنوی را به زبان ساده به مخاطب امروز می‌رسانند.

وزیر فرهنگ در پیامی به نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش‌های عروسکی «تهران- مبارک» گفت: هنر نمایش عروسکی، یقیناً نتیجۀ سازندۀ تفکرِ آفرینشگرانی است که با هنر متعالی و منزه خویش، عمیق‌ترین آموزه‌های معنوی و شایسته‌ترین و فراگیرترین پیام‌های انسانی را در ساده‌ترین و در عین حال رساترین شیوه به گوشِ تشنۀ مخاطب امروز می‌رسانند.

 در پیام محمدمهدی اسماعیلی به نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش‌های عروسکی تهران- مبارک آمده است:

«هنر نمایش، واسطه ­ای روشن و جذاب برای به تماشا گذاشتن توان فرهنگی و پیام هنریِ مردمان ِ هر سرزمینی به شمار می‌رود، بنابراین می ­توان عینی ­ترین مؤلّفه­‌های فرهنگی ایرانِ کهن و پیام ­های آیینیِ این خطۀ هنرپرور را در این گونۀ هنری، مشاهده کرد و چه فرصتی فراهم­‌تر از جهانِ گسترده و اصیلِ نمایش­‌های عروسکی، آن هم در زمانه ­ای که ساکنان این کرۀ خاکی در پس تهاجم روزافزون فردگرایی و سودپرستی، بیش از هر دوره ­ای به آرامش و بهجت درونی، ایمان و امید نیازمندند.

هنر نمایش عروسکی، یقیناً نتیجۀ سازندۀ تفکرِ آفرینشگرانی ا­ست که با هنر متعالی و منزه خویش، عمیق­‌ترین آموزه­‌های معنوی و شایسته ­ترین و فراگیرترین پیام ­های انسانی را در ساده‌ترین و در عین حال رساترین شیوه به گوشِ تشنۀ مخاطب امروز می ­رسانند.

 در این میان، پیکره­‌ها و عروسک­‌ها از جهان کوچک و باصفا، ولی کهنسال و پاکیزه و زیبای خود بیرون می ­آیند و با جانی تازه، بار سنگین باورها، آیین‌ها و سنت‌ها را بر دوشِ ظریف، اما پرتوان خود، به بهترین وجه و صمیمی­‌ترین امکان، به نسل­‌های امروز و فردای این سرزمینِ فرهنگ دوست انتقال می ­دهند.

مفاهیمی که سرشار از میراثی گران بها و سرمایه­‌ای وزین بر گسترۀ شعر‌ها و قصه ­ها و مَتَل­‌ها و مثل­‌های انباشته در تاریخ این اقلیم است. همین نمایش ­های عروسکی هستند که به دلیل تنوع فرهنگی و سابقۀ مردمی خود می ­توانند فرصتی مغتنم و تأثیرگذار برای عرضۀ استعداد‌های فردی و توانمندی­‌های قومیِ هنرمندان این سرزمین، از نزدیک‌ترین شهر‌ها تا دورترین و مرزی‌ترین نقاط کشور، در تهران باشند.

همچنین از پنجرۀ تبادلات فرهنگی، محملی جذاب و مؤثر برای ارائۀ محتوا‌هایی ارزشمند به میهمانان و سفرای فرهنگی سایر ملل فراهم سازند که در صحنِ «نوزدهمین جشنوارۀ بین­ المللی نمایش­‌های عروسکی تهران ـ مبارک» حضور دارند.

با امید به شکوفایی استعداد‌های هنری خلاق و جذاب در این عرصه و صحنه، توفیق دست­اندرکاران و حاضران این رخداد ظریف و عمیق فرهنگی و هنری را از درگاه ایزد متعال خواستارم.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار