اجرای ۱۲۰ طرح پیشگیری از وقوع جرم در قزوین

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: ۱۲۰ طرح پیشگیری از وقوع جرم در قزوین در حال اجرا قرار دارد که موجب کاهش جمعیت کیفری استان شده است.

حسین رجبی روز  دادستان عمومی و انقلاب قزوین در مراسم تجلیل از فعالان حوزه پیشگیری جرم و احیا حقوق عامه استان گفت: در راستای تحقق حقوق عامه و جلوگیری از تضضیع حقوق عمومی "قرارگاه حقوق عامه" در استان قزوین تشکیل می‌شود و به همین منظور از فعالان و کارشناسان حوزه اجتماعی جهت مشارکت در این قرارگاه دعوت می‌شود تا با طرح و ایده‌های خود برای پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه همکاری کنند.

حسین رجبی افزود: در سال گذشته بیش از هزار بازدید در راستای حقوق عامه در استان به صورت جهادی و شبانه روزی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: نتیجه این اقدامات موجب شد تا در سال گذشته در ۱۰ جرم اول کشور بین ۲ تا ۲۶ درصد کاهش داشته باشیم.

رجبی با بیان اینکه در سال گذشته جرایم فضای مجازی با ۱۶ درصد کاهش روبرو بوده است، گفت: در سال گذشته و در راستای صیانت از فضای مجازی بیش از پنج هزار محتوای مجرمانه بدون تشکیل پرونده از فضای مجازی حذف گردید.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سال جاری با اجرای اقدامات پیشگیرانه از قبیل طرح پابند الکترونیک و نهضت پیشگیری از جرم با اجرای دستورالعمل‌ها و اقدمات لازم و مشارکت همه دستگاه‌ها در زمینه جرایم ۶۰ درصد کاهش داشته باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل قزوین نیز در این مراسم گفت: پیشگیریِ مقدماتی وظیفه دستگاه‌های دولتی، اجرایی و عمومی و امری فرابخشی و فرا سازمانی است و دستگاه‌های نهاد‌های مختلف باید در این حوزه مشارکت داشته باشند چرا که ریشه‌ها و عوامل جرائم و آسیب‌های اجتماعی و ابزار‌های پیشگیرانه. برون از دستگاه قضایی است

علی فولیان اظهار کرد: دستگاه قضایی نیز در بعد پیشگیری کیفری وظیفه دارد و بهترین واصلی‌ترین نوع پیشگیری قضایی و کیفری؛ حکم خوب، اتقان احکام، رسیدگی سریع، مجازات قاطع و بازدارنده و مناسب است که ناظربه کسانی است که مرتکب جرم شده اند.

این مسوول ادامه داد: دستگاه قضایی قزوین بنا دارد امسال در حوزه پیشگیری از جرم، هیات اندیشه ورز در دادگستری کل قزوین را با حضور متخصصان و صاحب نظران در حوزه‌های مختلف تشکیل دهد تا با استفاده از ظرفیت این هیات، وقایع و موضوعات مهم را مورد بررسی قرار داده، شناخت درستی از آن‌ها کسب و آسیب شناسی کند و راهکار مناسب برای حل این مسائل اتخاذ نماید.

وی همچنین گفت: تشکیل گروه جهادی پیشگیری از وقوع جرم در استان؛ از دیگر برنامه‌ها و اقدامات شاخص دستگاه قضایی قزوین در آخرین سال اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه است.

پیشگیری از وقوع جرم برعهده همه دستگاه هاست

علی شعبانی رئیس کل دادگستری قزوین نیز در ادامه این مراسم گفت: هر چند مهم‌ترین وظیفه قوه قضاییه تعقیب و مجازات مجرمین و احقاق حقوق مردم است، اما بر اساس قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم نیز تکلیفی است که بر دوش این قوه قرار دارد.

وی ضمن تقدیر از تلاش فعالان این حوزه گفت: پیشگیری از وقوع جرم یک موضوع عمومی است که اجرای آن بر عهده همه دستگاه‌ها و قوا بوده و مردم نیز نقش بسزایی در تحقق آن دارند و هر فرد باید سهم خود را در این حوزه اجرا کند.

شعبانی با بیان اینکه آموزش یکی از ابزار‌های مهم پیشگیری از وقوع جرم می‌باشد، افزود: باید با استفاده از ابزار‌های آموزشی به خصوص رسانه‌ها موضوعات عامه و جرایمی را که عموم مردم را درگیر می‌کند به اطلاع جامعه برسانیم و با آگاه سازی افراد از افزایش جرم و تشکیل پرونده‌های قضایی جلوگیری کنیم.

رییس کل دادگستری استان قزوین همچنین گفت: همه برنامه‌های مربوط به پیشگیری از وقوع جرم باید به صورت تخصصی و هدفمند عملیاتی و دنبال شود و نواقص احتمالی نیز در کارگروه‌های ویژه مورد بررسی قرار بگیرد.

وی همچنین اظهار کرد: بر اساس اعلام مسوولان ارشد و رضایت مندی مدیران مربوطه استان قزوین دومین استان کشور در حفظ فرهنگ حجاب و عفاف است که به صورت برنامه محور در این حوزه فعالیت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار