رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از جذب حدود هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در استان خبر داد.

حسن عنایتی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حاشیه جلسه ستاد برداشت برنج کشور در بابلسر با بیان اینکه کشاورزان استان از زمان ایجاد خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون تاکنون، ۹۶۹ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره خرید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی استفاده کرده اند، گفت: با افزایش ضریب مکانیزاسیون، استقبال جوانان به فعالیت‌های کشاورزی نیز افزایش یافته است.

او افزود: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران از ۱.۶ اکنون به ۳.۴ درصد افزایش یافته است.

عنایتی با توضیح اینکه امسال نشاکاری مکانیزه برنج به ۶۵ درصد رسیده است، ادامه داد: برداشت محصول برنج با استفاده از کمباین مخصوص برداشت شالی نیز از ۸۷ درصد سال گذشته امسال به ۹۵ درصد خواهد رسید.

او به وجود ۲۱ هزار و ۷۱۰ دستگاه تراکتور، هفت هزار و ۳۷۲ دستگاه کمباین مخصوص بردتشت شالی و چهار هزار و ۱۰۳ دستگاه نشاکار در استان اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ که خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شد تاکنون ۱۶ هزار و ۷۳۱ دستگاه ماشین آلات به ناوگان کشاورزی استان اضافه شده است.

عنایتی با تاکید بر این که باید به سمت کشاورزی دقیق و هوشمند پیش برویم، افزود: مازندران در حوزه مکانیزاسیون باغبانی و شیلات وضعیت مطلوبی ندارد، ولی در زراعت، دام و طیور جایگاه خوبی در مکانیزاسیون کشور داریم.

او با بیان اینکه ماشین آلاتی که طراحی می‌شوند متناسب با اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی استان نیست، گفت: اگر دنبال کاهش ضایعات و افزایش درآمد و ارزش افزوده محصولات هستیم باید به فناوری اطلاعات درستی برسیم و مطمئنا با توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، بخشی از مشکلات حوزه تولید ما حل خواهد شد.

عنایتی گفت: جایگاه مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه مناسبی است و ارتقاء نیز یافت، امروز ضایعات محصولات کشاورزی از طریق توسعه مکانیزاسیون کاهش یافته است، ولی باید تلاش بیشتری کنیم تا ضایعات محصولات کشاورزی به حداقل برسد.

او کشاورزی مازندران به سرانه پایین حدود هفت دهم هکتار زمین کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت ماشین آلات و اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی، کشاورزان قادر به تامین و خرید ماشین آلات کشاورزی نیستند.

عنایتی گفت: همچنین فرایند دسترسی کشاورزان به ماشین آلات کشاورزی فرایندی سخت و طاقت فرساست و متناسب با وضعیت اقتصادی کشاورزان نیست.

عنایتی عمر ماشین آلات کشاورزی استان مازندران را بالا دانست و افزود: این موضوع در عمل سبب افزایش ضایعات می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار