خوشه‌های سبز رنگ برنج در ۳۵ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران به بارنشسته است.

ساقه‌های نازک برنج که اوایل فروردین ماه امسال در شالیزار‌های مازندران کاشته شده بودند حالا در برخی زمین‌های کشاورزی جوانه زدند و به بار نشستند و با توجه به شرایط آب و هوایی پیش بینی می‌شود برنج‌های نوبرانه مازندران یک ماه تا ۴۰ روز آینده آماده برداشت شوند.

اسماعیل حسین نژاد یکی از کشاورزان اهل بابل گفت: شالیزار‌های برخی مناطق در زمان آغاز کاشت برنج به دلیل کاهش بارش باران و کاهش آب سد‌ها و رودخانه‌ها دچار تنش آبی شده بودند، اما با ارائه به موقع سوخت از سوی جهاد کشاورزی و استفاده از موتور پمپ‌ها این مشکل برطرف شد.

او افزود: محصول امسال به نظر می‌رسد از سال گذشته بیشتر و مرغوب‌تر باشد.

مهدی شریفی یکی دیگر از کشاورزان بابلی نیز می‌گوید: سال‌های گذشته برخی کشاورزان با استفاده از سموم سرعت رشد گیاه را افزایش میدادند اما در یکی دو سال اخیز استفاده از سموم به حداقل رسیده است و شالیکاران از روش‌های بیولوژیکی و ارگانیک برای کشت برنج استفاده می‌کنند تا محصولات سالم‌تری به جامعه عرضه کنند.

آهنگری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران با بیان اینکه شهرستان بابل با ۴۷ هزار و ۵۳۴ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج سهم بسزایی در تولید این محصول استراتژیک کشور دارد، گفت: همه اراضی شالیکاری که سال‌های گذشته زیر کشت برنج می‌رفت امسال نیز زیر کشت برنج رفت و تنش آبی تاثیری در سطح زیرکشت این محصول نداشت.

او افزود: شرایط آب و هوایی و بارش‌های بهاری در مازندران سبب شد کشاورزان از تنش‌آبی که اوایل کشت برنج گریبان‌گیر آن‌ها شده بود رهایی یابند و هیچ مزرعه‌ای در این شهرستان از خشکسالی خسارت ندید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل با بیان اینکه هیچ آفتی در مزارع برنج به صورت طغیانی گزارش نشده است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود محصولی که تا یک ماه آینده برداشت می‌شود هم از نظر کیفیت و هم از نظر کیفیت بسیار مناسب باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکنون ۳۵ هزار هکتار شالیزار استان به مرحله ظهور خوشه رسیده، ۱۸۰ هزار هکتار در مرحله پنجه زنی و ۶ هزار هکتار در مرحله گلدهی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
این تیتر غیر مستقیم میگه قرار گرون بشه
Iran (Islamic Republic of)
موسوی امل
۰۶:۵۰ ۰۵ تير ۱۴۰۲
چ فایده برنج ک قیمتی نداره هیچ رقمه به کشاورز حمایت نمیشه کشاورز زحمت ۷ماه کشاورزی از اسفند تا شهریور تو زمین داره خسته میشه اخر سر محصولشو یا نمیخرن یا خیلی کم میخرن که اصلا انصاف نیست