رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمانشاه گفت : سربازان فراری در صورت بازگشت به یگان‌ها یا دادسرای نظامی به مناسبت هفته قوه قضاییه از ارفاقات قانونی برخوردار خواهند شد.

صیدمحمد محمودی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمانشاه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه، گفت : به شکرانه انقلاب اسلامی هر روز شاهد رشد و پیشرفت در سطح نظامی هستیم.

وی با اشاره به اوج اقتدار نیرو‌های مسلح، گفت: دوستان و دشمنان به اقتدار نیرو‌های مسلح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اذعان دارند. این اقتدار و عظمت مرهون سعی و تلاش کارگزاران در تراز انقلاب اسلامی است که با اتکا به پرودگار و تبعیت از، ولی امر مسلمین در حال انجام وظیفه هستند.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمانشاه امنیت را زیربنای تمامی بحث‌ها از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گرفته تا فرهنگی، مذهبی و... دانست و گفت: امنیت توسط نیرو‌های مسلح تحقق می‌یابد، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر هستند.

وی افزود: با توجه به وظیفه خطیر نیرو‌های مسلح در نظام، قانون اساسی یک مسؤولیت برعهده قوه قضاییه در بعد نیرو‌های مسلح گذاشته است؛ در اصل ۱۷۲ قانون اساسی آمده که برای بررسی به جرائم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی (ارتش، نیروی انتظامی، سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی) محاکم و دادگاه نظامی تشکیل می‌شود که سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به عنوان تنها مرجع اختصاصی در این زمینه است که در قانون اساسی آمده است.

محمودی اضافه کرد: این مرجع با حفظ شأن و جایگاه نیرو‌های مسلح که به وجود آوردنده امنیت هستند در دادگاه و دادسرا به جرایم خاص نظامی و انتظامی رسیدگی می‌کند.

وی اشاره‌ای به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص سازمان قضایی نیرو‌های مسلح داشت و افزود: معظم له می‌فرمایند؛ سازمان نیرو‌های مسلح دستگاه خیلی خاصی است. خیلی مهم است اهمیت آن از دستگاه قضایی غیرنظامی بیشتر است اگر چه دستگاه قضایی کارش خیلی حساس و مهم است، اما سازمان قضایی، چون مربوط به مسؤولان امنیت کشور و نظامیان هستند، است باید هر چه بیشتر روی آن کار کرد.

تحکیم نظم و انضباط در سطح نیرو‌های مسلح، بهبود وضعیت پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای وضعیت رسیدگی به پرونده‌ها، توسعه اقدامات قضایی بر کشف جرم، ارتقای کارآیی و نظام‌بخشی، توسعه آموزش و پژوهش از جمله رهداف راهبردی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است که محمودی به آن اشاره کرد و گفت: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح حافظ و حامی نیرو‌های مسلح در رسیدن به اهداف عالیه است.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت استرتژیکی استان کرمانشاه به لحاظ ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، جمعیت و تنوع قومیتی آن، جرایم نظامی در مقایسه با دیگر استان‌ها کاهش است؛ البته وقوع یک جرم هم زیاد است.

محمودی رتبه دوم سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمانشاه در کشور اشاره و بیان کرد: براساس بیش از ۵۰ شاخص از جمله کاهش ورودی پرونده‌ها، جلوگیری از اطاله دادرسی، پیشگیری از وقوع جرم، کلاس‌های آموزشی، امر به معروف و نهی از منکر و...؛ بعد از تهران رتبه دوم را کسب کرده‌ایم.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه جزء استان‌های برتر در بحث پیشگیری از وقوع جرم است که در این راستا با شناسایی علل و عوامل وقوع جرم در صدد کاهش آن برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۶۴ هزار نفرساعت کلاس‌های آموزشی در سطح نیرو‌های مسلح آن را از جمله اقدامات موثر سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در راستای پیشگیری از وقوع جرم در نیرو‌های مسلح دانست.

محمودی یک خبر خوب برای سربازان فرار از خدمت سربازی در قالب طرح بازگشت به سنگر داشت و گفت: سربازان فرار از خدمت اگر خود مراجعه کنند سه ماه حبس و اگر دستگیر شوند ۶ ماه زندانی خواهند شد که به مناسبت هفته قوه قضاییه در صورت مراجعه در استان کرمانشاه معاف از کیفر اعمال خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.