حداقل ۱۰ راس گوزن زرد ایرانی از اواخر فروردین امسال تاکنون در پناهگاه حیات وحش دشت ناز میاندرود متولد شده اند.

مصطفی طالبی رئیس اداره محیط زیست شهرستان میاندورود در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی ۲۳ فروردین ماه امسال در پناهگاه دشت ناز میاندورود بدنیا آمده بود، گفت: حداقل ۱۰ گوساله تازه متولد شده تاکنون در این پناهگاه مشاهده شده است.

او افزود: با توجه به اینکه گوزن مادر گوساله‌های تازه به دنیا آمده را از چشم‌ها دور نگه می‌دارد احتمال دارد تعداد گوساله‌های تازه متولد شده در این پناهگاه بیشتر باشد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان میاندورود ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته ۶ راس گوزن ماده و ۶ راس گوزن نر از پناهگاه دشت ناز میاندورود به استان‌های دیگر منتقل شده بودند تولد این تعداد گوساله‌ها نشان می‌دهد مراقبت‌های شبانه روزی از این گونه حیات وحش مطلوب بوده است.

طالبی با بیان اینکه هم اکنون بین ۶۰ تا ۶۲ راس گوزن زرد ایرانی در پناهگاه دشت ناز نگهداری می‌شوند، گفت: علاوه بر رصد این پناهگاه با دوربین‌های حفاظتی، محیط بانان نیز شبانه روزی در شیفت‌های متفاوت از گوزن‌ها مراقبت می‌کنند.

او افزود: تعداد دقیق جمعیت گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز میاندورود یک ماه آینده و زمانی که محیط بانان با برگ‌های بلال آن‌ها را تغذیه می‌کنند مشخص خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان میاندورود ادامه داد: با توجه به فصل زایش گوزن‌ها حفاظت از این گونه ارزشمند در این پناهگاه با شدت بیشتری در حال انجام است

طالبی گفت: این گوزن‌ها علاوه بر اینکه از پوشش گیاهی پناهگاه تغذیه می‌کنند توسط محیط بانان روزانه با یونجه های‌تر و جو نیز تغذیه می‌شوند.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز میاندورود با ۵۵ هکتار مساحت اولین مرکز تکثیر در اسارت گوزن زرد ایرانی در کشور است که با هدف افزایش جمعیت و حفظ این گونه با ارزش راه اندازی شده است

گوزن زرد ایرانی، از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.