مقامات روسیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستند تا مانع از گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا توسط نیرو‌های اوکراینی شوند.

روسیه امروز جمعه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا اطمینان حاصل کند که اوکراین نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را گلوله باران نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت "روس اتم" در بیانیه‌ای پس از بازدید هفته گذشته گروسی از نیروگاه، گفت که الکسی لیخاچف، مدیر اجرایی شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه "روس اتم"، این اظهارات را در دیدار با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در شهر کالینینگراد روسیه بیان کرده است.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جلوگیری از حملات نیرو‌های مسلح اوکراین هم به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و هم به مناطق مجاور و تأسیسات زیرساختی حیاتی انتظار داریم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته گفت که نیروگاه با «چالش‌های مرتبط با آب دست‌وپنجه نرم می‌کند» پس از تخریب سد کاخوفکا و تخلیه مخزن وسیعی که نیروگاه در کرانه جنوبی آن قرار دارد.

این سازمان همچنین گفت که وضعیت نظامی در این منطقه به طور فزاینده‌ای متشنج شده است، زیرا کی‌یف یک حمله متقابل علیه نیرو‌های روسی آغاز کرده است که کنترل بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را به دست گرفته‌اند.

روسیه در همان ماه‌های نخست جنگ توانست منطقه زاپروژیا و نیروگاه معروف این شهر که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود را به تصرف خود درآورد. مقامات مسکو در ادامه با برگزاری همه پرسی در ماه سپتامبر اقدام به ضمیمه کردن چهار منطقه شرقی اوکراین به خاک خود کردند که زاپروژیا یکی از این مناطق بود. با این حال، اکنون اوکراین به دنبال آن است که با انجام عملیات تهاجمی مناطق از دست رفته را بار دیگر از دست روسیه بازپس گیرد که در این زمینه تاکنون ناکام مانده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته (پنجشنبه) مدعی شد نیرو‌های روسی به دنبال انجام عملیات تروریستی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هستند.

زلنسکی بدون ارائه شواهدی در این زمینه افزود: ما به تازگی گزارشی از واحد اطلاعات و سرویس‌های امنیتی اوکراین در این باره دریافت کرده ایم. مقامات اطلاعاتی به گزارش‌هایی دست یافته اند که نشان می‌دهد روسیه به دنبال انجام یک عملیات تروریستی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیاست.

رئیس جمهور اوکراین که در یک پیام ویدئویی در صفحه شخصی خود در فیس بوک سخن می‌گفت، مدعی شد: آن‌ها به دنبال یک حمله تروریستی و نشت مواد هسته‌ای در منطقه هستند. آن‌ها همه چیز را برای این سناریو آماده کرده اند.

او تاکید کرد: جهان باید درباره اطلاعات منتشر شده واکنش نشان دهد. ما باید از رخ دادن حادثه‌ای شبیه به تخریب سد کاخوفکا در خرسون جلوگیری به عمل آوریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار