حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: دانشآموزان نابینا، کم بینا، ناشنوا و کم شنوا از دانش آموزان توانمند آموزش و پرورش استثنایی هستند که برنامه درسی آنها همچون برنامه درسی دانش آموزان عادی است.
وی افزود: ۷۰ درصد دانشآموزان مذکور در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.
او ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۳۰ دانش آموز نابینا و کم بینا در کنکور قبول شده اند که از این تعداد هفت نفر رتبه زیر۱۰۰۰ را به دست آوردند.
طریفی حسینی تصریح کرد: در کنکور برای دانشآموزان استثنایی منشی حضور دارد تا آنها را راهنمایی کند.
او افزود: ما در مدارس عادی، معلمان رابطی برای دانش آموزان مذکور در نظر گرفته ایم تا در موارد لازم به آنها و معلمشان کمک کرده و راهنمایی کنند.
رئیس مدارس استثنایی گفت: در کنار رابطها برای ارائه خدمات بهتر از مدارس پشتیبان کمک گرفته میشود.
وی افزود: برخی از دانشگاهها همچون دانشگاه آزاد بستری را برای افراد کم شنوا فراهم کرده اند.
او ادامه داد: مدارس استثنایی برای ارائه خدمات بهتر دانش آموزان را به دو گروه تقسیم میکنند.
طریفی حسینی گفت: دانش آموزان کم توان ذهنی همچون مبتلایان به اوتیسم، سندرم داون و... پس از مقطع ابتدایی وارد دوره پیش حرفهای میشوند که معادل متوسطه اول است. پس از این دوره دانش آموزان کم توان ذهنی وارد کار و دانش استثنایی میشوند. در این کار و دانش ۳۶ رشته تعریف شده اند که بر اساس آن دانش آموزان کم توان ذهنی پس از اتمام تحصیلات میتوانند خود اشتغالی داشته باشند.