رئیس اداره برآورد و مطالعات معاونت فرهنگی و اجتماعی استان کرمان با تشریح یکی از روان پریشی‌های حوزه روان پزشکی بر تلاش مضاعف برای بازگرداندن افراد دچار اینگونه موارد به چرخه زندگی سالم تاکید کرد.

سرهنگ جواد تهامی پور گفت: جنون یا "سایکوز" یا روانپریشی از جمله بیماری‌های روانپزشکی است که سنجش واقعیت در فرد مختل شده و گاه رفتار‌ها به صورت آشکارا از موازین اجتماعی خارج می‌شوند و آهسته آهسته تمامیت و یکپارچگی و هماهنگی بین عناصر تشکیل دهنده شخصیت فرد به هم می‌ریزد و اشکال در تفکر، ادراک، شناخت و مسایل خلقی و رفتاری ایجاد می‌شود.

او افزود: در این گونه موارد، خود فرد آگاهی از این به هم پاشیدگی نداشته و علائم خود را مقبول و همگون با ساختار شخصیتی خود می‌پندارد و به همین دلیل هیچ گاه خود برای درمان اقدام نمی‌کند.

سرهنگ تهامی پور تصریح کرد: متاسفانه در ادبیات محاوره‌ای، این گونه بیماران را دیوانه خطاب می‌کنند؛ در حالیکه بسیاری از این افراد دارای تحصیلات بالا و توانمندی‌های ویژه‌ای نیز هستند، اما باید گفت این بیماری علاوه بر زمینه ارثی ممکن است در اثر فشار‌های خانوادگی، اجتماعی و حتی مشکلات و مسائل شغلی و حرفه‌ای مانند بی‌نظمی در اصول و مقررات و فشار‌های سلسله مراتب قدرت در ادارات و سازمان‌ها بوجود آید.

رئیس اداره برآورد و مطالعات معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس استان بیان کرد: در بین بیماری‌های سایکوتیک، اسکیزوفرنی یک تا یک و نیم درصد جمعیت عمومی را به خود اختصاص می‌دهد و می‌توان گفت درصد قابل توجهی از این بیماری رنج می‌برند که درکنار آن‌ها سایر سایکوز‌ها نیز وجود دارند.

او تصریح کرد: بیماری اسکیزوفرنی از مهمترین و پرهزینه‌ترین و دردسرآورترین بیماری‌های روانپزشکی بحساب می‌آید که از جمله این هزینه‌ها می‌توان به غیبت، رها کردن شغل، از کارافتادگی و بازنشستگی پیش از موعد و مواردی از این دست اشاره کرد؛ اما خوشبختانه رشد و پیشرفت علم و دانش بشر در زمینه روانشناسی و روانپزشکی تا اندازه‌ای بوده است که اقدامات درمانی می‌تواند باعث بهبود و درمان ۵۰ الی ۷۵ درصد از این بیماران شده و آنان را به چرخه زندگی سالم برگرداند.

سرهنگ تهامی پور همچنین بیان کرد: تا ۹۰ درصد از این افراد می‌توانند از خدمات روانشناختی و روانپزشکی به نحوی سود ببرند و میزان قابل توجهی از هزینه‌های مربوط به بستری‌های وسیع و وابستگی به موسسات درمانی را کاهش دهند.

رئیس اداره برآورد و مطالعات معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس استان کرمان افزود: در این میان موسسات و سازمان‌ها با انتخاب و آموزش مدیران و تصمیم گیرندگان بر منابع نیروی انسانی نیز می‌توانند نقش زیادی در پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار