مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از اتمام ساماندهی ۸۷ کیلومتر از رودخانه‌های مرزی استان اردبیل خبر داد.

علی حیدری اناری در پنجمین جلسه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای اردبیل که با حضور مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت منابع آب ایران در راستای بررسی اقدامات انجام شده در رودخانه‌های آسیب دیده از سیلاب اخیر برگزار شد، تشریح کرد: عملیات لایروبی و ساماندهی  ۸۷ کیلومتر از رودخانه‌های مرزی استان به  اتمام رسیده و مقدار ناچیزی از آن در حال انجام است، ولی برای ادامه عملیات لایروبی و ساماندهی  ۱۰۵ کیلومتر مابقی نیازمند ۱ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

او در توضیح جزئیات مشخصات سیلاب‌های مرزی استان اردبیل تا ۲۸ خرداد گفت: عمده سیلاب‌های حادث در منطقه گرمی به رودخانه مرزی بالهارود تخلیه شده و بخشی از آن در سد گیلارلو  (۱/۴ میلیون متر مکعب) و سد تازه کند (۰/۸ میلیون متر مکعب) با تلاش شبانه روزی همکاران مهار و ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: سیل گرمی (حوضه بالهارود) دارای دوره بازگشت بیش از ۱۰۰ سال و سیل ۱۰ خرداد دارای دوره بازگشت بیش از ۵۰ سال بود و دبی برآورد شده در برزندچای ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه، در دیزج چای ۵۰ متر مکعب در ثانیه، در ساری قمیش چای و انجیرلو ۱۸۰ متر مکعب در ثانیه برآورد شده است.

او ادامه داد: دایک جدید ساماندهی بازه باباش کندی مانع ورود بخش عمده‌ای از سیلاب به شهر بیله سوار شد و نیازمند اعتبارت جدید جهت لایروبی و بازگشایی مسیر و احیای سازه پس از سیلاب است.

حیدری در توضیح سیلاب‌های منطقه مشگین گفت: عمده سیلاب‌های حادث در دره رود و شمسیر چای منطقه مشگین شهر بیش از ۱۰۰ متر مکعب در ثانیه و سیلاب حادث در کنگرلو ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه بوده که این سیلاب‌ها هم با حجم ۱۳ میلیون متر مکعب در سد عمارت مهار و ذخیره گردیده است.

او در خصوص سیلاب از ۲۱ تا ۲۸ خرداد گرمی، انگوت و بیله سوار عنوان کرد: دبی سیلاب در نقاطی از ساری قمیش چای حدود ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه و در بزرند چای و ساری قمیش چای دارای دوره بازگشت بیش از ۱۰۰ سال است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: مقارن با ساعت ۲۰ روز ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ در منطقه دره رود شهرستان انگوت (شعاع ۲۰ کیلومتری سد عمارت بنام قره داغ) بارش شدید باران اتفاق افتاده و تبدیل به سیلاب با دبی تقریبی ۸۰ متر مکعب در رودخانه دره رود و ۶۰ متر مکعب در منطقه زیوه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.