طرح هوشمندسازی کشاورزی یکی از پروژه‌های مهمی است که در لرستان به بار نشسته و امسال شاهد افزایش برداشت محصول با کمک دانش در این حوزه بودیم.

 با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد تغییر و تحول در همه عرصه‌ها بودیم به طوری که بخش کشاورزی هم از این امر مستثنی نبوده و با ورود تکنولوژی به این عرصه، می‌توان شاهد بهره‌وری و افزایش محصول بود.

کشاورزی هوشمند مقوله‌ای است که با استفاده از دانش روز و کارشناسان این حوزه می‌توان با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بیشترین تولید را داشت در حالی که در کشاورزی سنتی از آبیاری و کاشت گرفته تا برداشت محصول، شاهد هدر رفت‌هایی بودیم که منجر به کاهش میزان تولید می‌شد.

۴۰ درصد اشتغال لرستان مربوط به حوزه کشاورزی است

با توجه به اینکه ۴۰ درصد اشتغال لرستان مربوط به حوزه کشاورزی است از همین رو پیاده کردن پروژه کشاورزی هوشمند می‌تواند افزایش تولید را به همراه داشته باشد این در حالیست که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در لرستان ۸۰۰ هزار هکتار است.

میانگین تولید گندم در هر هکتار حدود چهار تن است که با افزایش ضریب دانش فنی این رقم افزایش زیادی داشته است و ادامه و استمرار اجرای این طرح و همکاری کشاورزی می‌تواند نویدبخش بهره‌وری بالا در حوزه کشاورزی باشد.

سال گذشته در استان لرستان ۳۱۲ هزار تن گندم برداشت شد که سطح زیر کشت گندم آبی ۴۵ هزار هکتار و گندم دیم ۱۹۲ هزارهکتار است که امسال طبق پیش‌بینی‌ها و میزان بارش‌ها، این رقم به بیش از ۳۸۰ هزار تن می‌رسد.

فعالیت ۷۳۲ مهندس بسیج کشاورزی برای اجرای پروژه هوشمندسازی

بهروز میر مدیر پروژه هوشمندسازی کشاورزی لرستان اظهارداشت: بسیج جامعه مهندسی کشاورزی از ابتدای سال زراعی با ۵۳۲ فارغ‌التحصیل بسیجی در زیر بخش زراعت و ۲۰۰ بسیجی در زیر بخش دام، طیور و آبزیان شروع به کار کرد.

او افزود: در زیر بخش زراعت، اواخر مراحل داشت در مناطق سردسیر مانند نورآباد، سلسله، دورود، ازنا، الیگودرز و بروجرد است و همچنین و اواخر برداشت محصول زراعی در پلدختر و رومشکان و اواسط برداشت در کوهدشت و خرم‌آباد است.

مدیر پروژه هوشمندسازی کشاورزی لرستان تصریح کرد: کارشناسان و مهندسین بسیجی به صورت مستمر، مزارع را رصد و پایش می‌کنند، ولی در مجموع ما با چهار مشکل همراه هستیم به طوری که بحران آب، تهدید‌های زیستی، پایین بودن ضریب نفوذ دانش و استرس و تنش‌های محیطی از مشکلات در این حوزه است.

میر بیان کرد: نباید فاصله عملکرد داشته باشیم به طوری که گاهی یک کشاورز، دو و نیم هکتار محصول برداشت می‌کند و کشاورز همجوار این فرد، یک تن در هکتاربرداشت می‌کند که این خلاء ناشی از عوامل مختلفی خصوصا ضریب نفوذ دانش است که یکی از اهداف اصلی این است که پروژه هوشمندسازی اجرا شود.

او بیان کرد: برهمین اساس تلاش می‌شود تا مدیریت‌های به‌زراعی را به همه کشاورزان در کارگاه‌ها انتقال دهیم تا کشاورز در این طرح هفت ساله این خلاء را کاهش دهد و به پایداری عملکرد برسیم و در انتها به افزایش تولید برسیم.

برداشت ۶ تن گندم در هکتار نویدبخش اجرای پروژه هوشمندسازی

مدیر پروژه هوشمندسازی کشاورزی در لرستان با بیان اینکه لرستان در برگزاری کارگاه‌های آموزشی رتبه نخست را دارد، گفت: می‌طلبد همه کارشناسان خود را به علم روز مسلح کنند و یکی از استان‌های برتر در برگزار کارگاه‌های آموزشی در کشور هستیم به طوری که هر شهرستان از ابتدای فصل کاشت تا برداشت هشت کارگاه برگزار کرده است.

میر عنوان کرد: همچنین کلاس‌های برداشت برای کارشناسان برگزار شده که آشنایی با تنظیم کمباین و ادوات برداشت است که ریزش محصول را کاهش دهیم و آخرین روش‌های برداشت هم ارائه شود.

او با اشاره به افزایش عملکرد برداشت محصول در راستای اجرای پروژه هوشمندسازی، گفت: در شهرستان‌های جنوبی که محصولات زراعی برداشت شده، خوشبختانه عملکرد‌های بالاتر از ۶ تن در هکتار بوده است که این میزان برداشت در زمین‌های دیم، برگ زرین و رتبه بالایی است.

مدیر پروژه هوشمندسازی کشاورزی در لرستان افزود: امیدوارم در مزارع آبی هم ۱۰ تن در هکتار میزان برداشت محصول باشد تا یکی از استان‌های پیشرو در پروژه هوشمندسازی کشاورزی باشد.

 

برچسب ها: هوشمندسازی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.