میزان دسترسی به فضا‌های آموزشی در قم و ۷ استان دیگر کشور کمتر از میانگین کشوری است.

آخرین آمار‌های ارائه شده از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم بیانگر آن است که برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری آموزشی در راستای تحقق مفاد اسناد بالادستی بویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دو بخش «برنامه بهبود شرایط اضطراری» و «برنامه میان مدت» تقسیم شده است.

 بر این اساس برای بهبود شرایط اضطراری در این عرصه، ارتقای سرانه فضای آموزشی در مناطق کم برخوردار و واجد اولویت در کنار ایمن سازی فضا‌های آموزشی موجود با تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی مدارس فرسوده در دستور کار است.

 و، اما آمار این حوزه نشان می‌دهد سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معادل ۸.۳۹ مترمربع برای هر دانش آموز است، در حالی که این عدد در حال حاضر در سطح کشور و با توجه به فعال بودن تنها ۵۴۰ هزار کلاس درس، ۵.۲۲ مترمربع است.

 باید توجه داشت که سرانه فعلی فضای آموزشی در استان قم از میانگین ۵.۲۲ مترمربع هم کمتر است و عدد ۴.۲۰ مترمربع را نشان می‌دهد که با توجه به تراکم جمعیت در این استان و همچنین موضوع مهاجرت به آن، نگاه ویژه‌ای را برای رفع کمبود‌های فعلی می‌طلبد.

 آمار دیگر در این عرصه درباره استان‌ها و شهرستان‌هایی است که میزان دسترسی به فضا‌های آموزشی در آن‌ها کمتر از میانگین کشوری است.

 در این میان قم، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، گلستان، خراسان رضوی، البرز و تهران، هشت استانی هستند که میانگین سرانه فضای آموزشی در آن‌ها کمتر از میانگین کشوری است، ضمن آن که ۳۴ درصد شهرستان‌های کشور و از جمله قم و دیگر شهرستان‌های این استان یعنی کهک و جعفرآباد نیز سرانه فضای آموزشی کمتر از میانگین کشوری دارند؛ لذا باید اذعان کرد برنامه ریزی جدی در عرصه احداث و توسعه فضا‌های آموزشی استان قم امری اجتناب ناپذیر است که در این زمینه، ساخت حداقل ۱۵۰۰ کلاس درس برای جبران کمبود‌های گذشته و ساخت حداقل ۳۰۰ کلاس درس برای پوشش افزایش ده هزار نفری جمعیت دانش آموزی در هر سال تحصیلی باید در دستور کار قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.