رییس اداره محیط زیست شهرستان سلسله گفت: یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه صید و شکار ممنوع گرین مشاهده شد.

علیرضا رحیمی اظهار کرد: پلنگ مشاهده شده اقدام به شکار یک راس گراز کرده بود که توسط جمعی از ورزشکاران سبک "هوکونگ فو" که مشغول تمرینات ورزشی بودند مشاهده شد.

وی افزود: این مشاهدات نشان می‌دهد که قلمروی بالغ بر یکهزار هکتار در منطقه گرین در اختیار این پلنگ قرار دارد.

رحیمی بیان کرد: کوه‌های گرین به دلیل توانمندی عالی از لحاظ تعدد گونه‌های حیات وحش زیستگاهی عالی و بالقوه‌ای برای پلنگ ایرانی محسوب می‌شود.

به گفته رییس اداره حفاظت از محیط زیست سلسله این گونه پلنگ و دیگر گونه‌های موجود در منطقه به دلیل وجود دام‌های اهلی، سگ‌های گله، و شکارچیان ممکن است در معرض خطر قرار گیرند که می‌طلبد در این خصوص برنامه‌های آگاه سازی اجرا و آموزش‌های بیشتری به جوامع محلی داده شود تا در صورت مواجهه با این گونه ارزشمند عکس العمل مناسبی داشته باشند.

وی از دامداران منطقه خواست در صورت مواجهه با پلنگ یا وارد شدن خسارت به گوسفندان، احساسی عمل نکنند که باعث آسیب به این گونه با ارزش شود بلکه موارد را از طریق اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پیگیری نمایند.

منطقه صید و شکار ممنوع گرین با مساحت ۶۰ هزار هکتار بین سه شهرستان سلسله، دلفان و بروجرد واقع شده است و بیش از ۲۰۰ گونه جانوری و ۵۰۰ گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد، همچنین ۱۵ درصد تنوع زیستی کشور را می‌توان در این منطقه مشاهده کرد.

حضور شکارچیان استان‌های هم جوار و حتی دیگر شهرستان‌های استان، کمبود نیرو، نبود پاسگاه محیط بانی و عدم مدیریت یکپارچه این منطقه (به علت قرار گرفتن در بین سه شهرستان) از عمده ‎ترین مشکلات آن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.