ثبت ۶ مورد مار و عقرب گزیدگی در خراسان شمالی

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ثبت ۶ مورد مار و عقرب گزیدگی در استان طی ۳ ماه امسال خبر داد.

 نیستانی گفت: با گرم شدن هوا، فعالیت مار‌ها نیز افزایش می‌یابد و اغلب برای شکار و زاد و ولد به بیرون از لانه‌های خود می‌آیند که این امر احتمال مار و عقرب گزیدگی را افزایش می‌دهد.

او گفت: در واقع مار و عقرب‌ها حیواناتی خون سرد هستند و در زمان فصل سرد سال ترجیح می‌دهند در داخل لانه‌های خود بمانند در نتیجه در این موقع از سال فعالیت چندانی ندارند.

نیستانی گفت: تعداد مار و عقرب گزیدگی‌های رخ داده در ۳ ماهه امسال مشابه مدت مشابه سال گذشته بوده و افزایش و کاهش چندانی نداشته است.
او با بیان اینکه خراسان شمالی از لحاظ وجود گونه‌های مختلف مار دارای تنوع زیستی بالایی است، گفت: بیشتر عقرب‌ها در مناطق جنوبی استان همچون گرمه و جاجرم هستند، اما در سایر نقاط استان نیز وجود دارند.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در تمامی شهرستان‌های استان یک بیمارستان به عنوان بیمارستان سانترال وجود دارد که بیماران حیوان گزیدگی را پذیرش کرده و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند.

او گفت: بهتر است شخصی که دچار مارگزیدگی شده اگر لاشه مار وجود دارد آن را نیز برای تشخیص سریع‌تر نوع مار و پادزهر انتخابی با خود به بیمارستان بیاورد.
نیستانی گفت: میزان حیوان گزیدگی (سگ گزیدگی) در شهرستان فاروج بیشتر از شهرستان‌های دیگر در این استان مشاهده می‌شود.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بالا بودن تعداد سگ‌های ولگرد و همچنین سگ‌های گله سبب شده تا موارد حیوان گزیدگی در استان بالا باشد.

نیستانی گفت: خراسان شمالی یکی از استان‌هایی در کشور به حساب می‌آید که روند حیوان گزیدگی در آن بالا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.