مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از صدور ٢هزار و ۹۵۱ مجوز صنایع دستی در طول یک سال گذشته و در راستای تحقق شعار سال خبر داد.

منصور مهرزاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: در طول یکسال گذشته و در راستای تحقق شعار سال ٢هزار و ۹۵۱ مجوز صنایع دستی در استان صادر شد که ٢ هزار و ٩٢١ فقره پروانه تولید انفرادی و ٣٠ مورد مربوط به پروانه تولید کارگاهی بود. این مجوز‌ها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی، و قلم زنی صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر ٢٨ هزار و ٣٢١ نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۴۵ رشته صنایع‌دستی و افراد بسیار دیگری نیز به‌صورت سنتی و خودجوش در استان در حوزه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: در ادامه سیاست‌های حمایتی و با هدف مهارت‌آموزی و توانمندسازی افراد برای ترویج و توسعه این میراث ارزشمند، بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای آموزش رایگان علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف صنایع‌دستی بومی و محلی کردستان اختصاص یافت.

صدور ۱۰ میلیارد دلار محصولات صنایع‌دستی به خارج از کشور

صنایع دستی

کردستان یکی از مناطق مستعد برای تولید و عرضه صنایع‌دستی در کشور است و قابلیت عرضه محصولات این استان در بازار‌های ملی و بین‌المللی وجود دارد.

مهرزاد با اشاره به موفقیت استان در تولید و صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته، گفت: سال گذشته ١٠ میلیارد دلار انواع محصولات صنایع‌دستی به خارج از کشور از جمله کشور‌های عراق به‌ویژه اقلیم کردستان، ترکیه، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ارمنستان و آذربایجان صادر شده است.

وی گفت: بیشترین حجم صادرات استان را نازک‌کاری چوب، دست‌بافته‌های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال، حصیربافی، نمد و محصولات چرمی به خود اختصاص داده است.

حمایت از کارآفرینان و فعالان صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: همچنین در راستای حمایت از کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع‌دستی استان، ٢٢ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل خانگی، تبصره ١٨ و تبصره ۱۶ به متقاضیان پرداخت شد.

صنایع دستی

وی افزود: بیشتر دریافت‌کنندگان تسهیلات در رشته‌های گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، زیورآلات سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، خراطی، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی بوده‌اند که با اخذ تسهیلات مورد نظر برای بیش از ۴۳۰ نفر شغل ایجاد شده است.

مهرزاد لازمه زنده نگه‌داشتن، توسعه و ترویج صنایع‌دستی در این استان را حمایت از هنرمندان این حوزه اعلام و اظهار کرد: سال گذشته با همکاری بخش خصوصی،٣٢ نمایشگاه تخصصی در سطح استان برگزار شد، ضمن اینکه استان کردستان بهمن‌ماه سال گذشته در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران حضور فعالی داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.