مدیرکل آبفای استان تهران گفت: با توجه به اینکه ۴۴ درصد بارندگی امسال کمتر شده، مردم باید مصرف خود را حداقل ۱۰ درصد کاهش دهند.

آقای  محسن اردکانی مدیر عامل ابفای استان تهران درباره ماجرای قطع آب تهران در روز‌های اخیر گفت: پنجشنبه ۱۸ خرداد اتفاقی غافلگیر کننده رخ داد بر اثر بارش باران سیلاب در جاده چالوس به راه افتاد و این باعث شد توده‌های عظیم سنگ در مسیر جریان آب تهران و کرج قرار بگیرد، این توده‌های سنگ حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن بودند و برآورد کارشناسان این بود که دو تا سه هفته طول می‌کشد این مسیر باز شود، این مسیر از چهار جهت مسدود شده بود.

اردکانی در ادامه گفت: قبل از مسیر پر از سنگ که مسیر انتقال آب را بسته بود، یک باتلاق عظیم شکل گرفته بود و امکان عبور از آن وجود نداشت و تنها راه هم همین بود و ۳ مسیر دیگر نیز اصلاً قابل دسترسی نبود و در بین کوه قرار داشت.

مدیرکل آبفای استان تهران گفت: امکان انتقال امکانات از طریق ترابری هوایی نیز وجود نداشت، ولی در ظرف چهار روز این مسیر باز شد و از تمام تکنولوژی‌ها و ابتکارات که لازم بود برای باز کردن این مسیر استفاده شد.

اردکانی ادامه داد: سد کرج تامین کننده ۲۵ درصد از آب تهران و آب کرج بود. ذخایر آبی تهران نیز فقط برای یک روز بود وقتی ۲۵ درصد آب به طور ناگهانی قطع می‌شود طبیعتا باید ۲۵ درصد جمعیت تهران به آب دسترسی نمی‌داشتند.

او گفت: همه ارگان‌ها به ما کمک کردند تا بتوانیم این مسیر را هر چه زودتر باز کنیم و مشکل قطع آب تهران را حل و فصل کنیم. بالاخره بعد از چهار روز این مسیر باز شد وقتی که این مسیر باز شد و قرار بود آب به تصفیه خانه‌ها برسد، چون از یک مسیر سیلابی در حال انتقال بود، تصفیه خانه‌ها نمی‌توانستند این آب را قبول کنند، به همین دلیل اجازه ندادیم که آب با آلودگی بالا وارد تصفیه‌خانه‌ها شود.  با تمهیداتی که اندیشیده شد تقریباً حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد از کمبود آب را از سامانه‌های دیگری مثل سد لتیان، سد لار، سد ماهور و سد طالقان تامین کردیم و تاثیرات قطعی آب را از ۲۵ درصد به ۵ درصد کاهش دادیم.

اردکانی گفت: بعد از اینکه ۶ روز از این اتفاق گذشت، مسیر انتقال آب عادی شد و رفته رفته کدورت آب کم شد. علت در دسترس نبودن سامانه ۱۲۲ این بود که تعداد تماس گیرندگان به ۶۰۰ نفر در ساعت رسیده بود و ما فقط می‌توانستیم به تماس ۸۰ نفر پاسخ بدهیم. هم اکنون هیچ مشکلی قطعی آب و کمبود فشار آن در تهران که نتوانیم این مشکل را برطرف کنیم، نداریم. مشکلاتی که وجود دارد به دلیل نوسانات است و همشهریان تهرانی با سامانه آب و فاضلاب تهران تماس بگیرند تا این مشکل برطرف شود. ۸۰ درصد مشترکین تهرانی به سامانه دفع فاضلاب شهری متصل هستند. با توجه به اینکه ۴۴ درصد بارندگی امسال کمتر شده، مردم باید مصرف خود را حداقل ۱۰ درصد کاهش دهند.

تامین آب در تمام استان‌های کشور پایدار است

در ادامه هاشم امینی معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره وضعیت پایداری شبکه آبرسانی در کرج گفت: بر اثر این حادثه که ۱۸ خرداد رخ داد، بخش پایینی سد کرج مسدود شد و برای بخشی از مردم تهران و کرج مشکلاتی را به وجود آورد.  وضعیت شبکه آبرسانی برای تامین آب شرب بهداشتی در تمام شهر‌ها و استان‌های کشور پایدار است و در شهر‌هایی که منابع و مصارف آب همخوان نیست مثل مشهد پروژه‌های اضطراری را تعریف کردیم تا مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید.  در برخی از استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان مشکل کمبود آب خاص‌تر است، ولی نگرانی برای تامین آب مردم این استان نداریم.

برچسب ها: قطع آب ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
با این کمبود آب و آلودگی هوا که هر روز بدتر می شود، وام دادنتان برای افزایش جمعیت رو کجای دلمون بذاریم؟ برای گشنه و تشنه تر کردن و خفه کردن مردم سرمایه گذاری می کنید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
راههای صرفه جویی در مصرف آب را در تلویزیون در غالب تیزر های بین برنامه به مردم آموزش دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
تو تلویزیون آموزش دهید .خواستم موقع ظرف شستن صرفه جویی کنم نشد. لطفا آموزش های یک دقیقه ای برای صرفه جویی در مصرف آب پخش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
همه کارها رو مردم انجام بدن ؟ پس شما چیکاره اید ؟ چرا هر روز دارید تهرانی رو که زیرساخت نداره گسترش میدید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
بهترین راه مصرف کمتر آب عدم استفاده از دوشه و به جاش روش قدیمی کاسه و لگن استفاده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
به جای این حرفا تصفیه فاضلاب رو دوبرابر کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
مثل اداره برق شما هم آب ادارات پرمصرف رو قطع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
وقتی بعضی ها شلنگ رو باز می گذارند و ماشین و پارکینگ رو می شویند باید جلوشون رو بگیرید
وقتی می شه با کمترین میزان آب، پارکینگ و ماشین رو تمیز کرد چرا باید از شلنگ آب استفاده کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۴۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
"" تهرانیهامثل چیزن حالیشون نیست که ":
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
این روش مدیریت خیلی بده
اگه فردای روز جنگ بشه دو روزه با زدن یک منبع آب پایتخت کشور رو به طور کامل فلج میکنن
سطح آمادگی برای بحران ها ضعیفه خیلی ضعیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
کمالشهر کرج چند وقت هست هر روز آب قطع بعد اینکه چهار روزه آنتن دهی ایرانسل افتضاح شده همش قطع و وصل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
آب یک منبع ملیست ونبودش فاجعه، وباید آب شرب وکشاورزی تا حدی گران شود که مصرف آن تا حد جایگزینی طبیعی کم شود،و پول فروشش بین همه تقسیم شود،وباید اصلاح قوانین وقیمت در سایر انرژیها در جهت درست مصرف کردن انجام شود وبا درآمد حاصل محصولات کشاورزی وارد شود.
آخرین اخبار