کارشناس بازار سرمایه گفت: پخش و آرشیو ویدئو مجامع سبب بهبود وضعیت و افزایش شفافیت هم می‌شود.

خانم رباب وفایی گفت: اخیرا دو اقدام مهم در خصوص الکترونیکی شدن مجامع انجام شد. یکی از آنها الزام به پخش الکترونیکی جلسات است؛ بنابراین سهام‌داران بدون حضور در مجمع می‌توانند اتفاقات مجمع را دنبال کنند و از وضعیت شرکت مطلع شوند.

به گفته او، دومین اقدام ملزم شدن کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به تهیه فیلم از جلسات مجامع عمومی و ارسال نسخه کامل آن به سازمان حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز هستند. ناشران مکلفند آرشیو فیلم مجامع را به مدت ۱۰ سال نگهداری کنند و حسب درخواست سازمان حداکثر ظرف ۳ روز کاری ارائه کنند.

او افزود: نسخه فیلم تهیه شده می‌بایست شامل یک عدد لوح فشرده دارای مهر شرکت و مطابق فرمت‌های استاندارد ویدئو همراه با صدا و تصویر واضح تهیه شده باشد و در برگیرنده تمامی رویداد‌های مجمع از جمله صحبت‌های اعضای هیئت رئیسه، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، سوالات سهامداران و حواشی مهم باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هر چقدر شفافیت افزایش پیدا کند، کارایی هم افزایش می یابد. این اقدامات سبب بهبود وضعیت و افزایش شفافیت هم می‌شود فراهم شدن امکان طرح سوال از سوی سهامداران و ارائه پاسخ از جانب هیئت مدیره شرکت‌ها سهامداران بدون هیچ دغدغه‌ای سوالات خود را به دور از هر نا آرامی و بی نظمی مطرح و پاسخ آن را توسط هیئت مدیره دریافت کنندو درصورت آشکار شدن قصور شرکت‌های بورسی، هیئت داوری می‌تواند رسیدگی کند. البته این پیگیری شکایات مربوط هرگونه تخلف و شکایتی که در حوزه کاری فعالان بازار سرمایه باشد.

او افزود: فیلم مجامع می‌تواند مستندات کافی جهت شکایات را در اختیار سازمان قرار دهد چراکه هنگامی‌که مستندات سهام‌داران مبنی بر صورت گرفتن تخلف در مجمع یا وجود ادعا یا خبر کاذب تاثیر گذار در روند قیمتی سهام شرکت، کافی و شفاف نباشد، کارشناسان این سامانه اقدام به رد شکایت یا مختومه کردن آن می‌کنند. از سویی آرشیو فیلم‌های مجامع می‌تواند منبع خوبی برای بازرسی و نظارت سازمان به نحوه‌ی برگزاری و مسائل مطرح شده در مجامع سالیانه باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار