رئیس حزب سوسیالیست زامبیا گفت طرح پیشنهادی آفریقا برای صلح در اوکراین ثابت می‌کند که این قاره می‌تواند بر رویداد‌های جهانی تأثیر بگذارد.

«آکِنده ام‌مِمبه چونداما» (Akende M’membe Chundama)، رئیس حزب سوسیالیست زامبیا، به خبرگزاری آرتی، گفت: «طرح صلح اوکراین که توسط کشور‌های آفریقایی پیشنهاد شده است ثابت می‌کند که این قاره می‌تواند بر رویداد‌های جهانی تأثیر بگذارد و نشان می‌دهد که آفریقا یک صندلی پشت میز مذاکرات صلح دارد.»

به گزارش راشاتودی، پیش‌تر یک هیئت آفریقایی پیش از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سن پترزبورگ، با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف، گفت‌وگو کرد و نقشه راه ۱۰ ماده‌ای را برای پایان دادن به خصومت‌ها بین دو کشور ارائه کرد.

این هیئت شامل رؤسای‌جمهور آفریقای جنوبی، سنگال، زامبیا، کومور، نخست‌وزیر مصر و مقامات ارشد جمهوری کنگو و اوگاندا بود.

این مقام آفریقایی تأکید کرد: «وقتی نوبت به غرب می‌رسد، آفریقا جدی گرفته نمی‌شود. آن‌ها هنوز در استعمارِ نو زندگی می‌کنند. آن‌ها هنوز معتقدند که آفریقا یک مستعمره است، بنابراین برداشت آن‌ها این است که ما قرار نیست پشت میز بنشینیم؛ اما ابتکار صلح اوکراین نشان می‌دهد که آفریقا پشت میز نشسته است.»

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی روز جمعه گفت که به نمایندگی از کشور‌های آفریقایی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کرده است و آن‌ها با پذیرش مأموریت رهبران آفریقا در یک طرح صلح موافقت کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
در جهت استقلال از سلطه منحوس دلار : ارز واحد افریقایی ابداع کنید . مثل یورو که مال اتحادیه اروپا است
آخرین اخبار