نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۸ خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با ماده واحده این لایحه با ۱۷۸ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس این مصوبه؛ موارد زیر به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق میشوند:
ماده ۱۱- به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای کار کرده مجاز میباشد.
تبصره ۱- برای واردات این خودروها، انتقال فناوری موضوع بند (۲) و نیز بند (۳) ماده (۴) این قانون، لازم الرعایه نمیباشد.
تبصره ۲- آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.
ماده ۱۲- تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها- مصوب ۱۳۷۱- به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف میشود:
تبصره ۶- ارزش ماشین آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز میباشد (اعم از نو، کارکرده)، هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، ازجمله قیمت شرکتهای تولید کننده و یا قیمت نمایندگیهای اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار (در خصوص ماشین آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار میگیرد.
ماده ۱۳- استفاده از استانداردهای ملی کشور و یا استانداردهای کشور مبدأ تولید کننده برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون، با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.
تا لااقل قشر ضعیف آرزو به دل یه ماشین نباشه, قید خونه دار شدن رو که خیلی وقته زدیم...
جلوگیری از احتکار اتومبیل
دست دلالان را کوتاه کنید تا مکانیزم بازار بتواند قیمت ها را تعدیل کند
یکسال بگذارنید ماشین بدون گمرگی و... وارد شود
هرکس باید بتواند یک خودرو در طول زندگیش از خارج وارد کند
از تر کیه یاد بگیرند
حق گمرکی رو کم کنید که شاهد این همه کشته تو جاده ها نباشیم و این همه بچه یتیم نشن
ولی بازم بعید میدونم مافیا بزارن ماشین وارد شه
وارد کنین دلاورا
متاسفانه خودرو سازهای داخلی فقط بدنه شیک بلدن درست کنن نه خودرو کامل
موتور قبلیه هست و بدنه جدید خخخخخخخخخخخخخخخخخ
پس وارد کنید خودرو های با کیفیت را
دولت محترم برای ایثارگران هیچ برنامه ای نداره !!!!!
مافیای خودرو خیلی گردن کلفتر از اینهاست
و یکه تازی مافیا باید ادامه پیدا کنه
گدا پروری تا کی؟
متاسفانه بهره هوشی پایین در مراکز تصمیم گیری،سبب چنین معضلاتی میشود.
و یک راه حل بیشتر ندارد :
آزاد شدن واردات خودرو های تایید شده با حجم موتور حد اکثر ۲۵۰۰ سی سی(تویوتا مثال خوب و مناسبی است) برای همه اشخاص حقیقی و در ضمن،عوارض و گمرکی حد اکثر ۲۵ درصد قیمت جهانی آن خودرو . بقیه راه حلها یعنی رانت و انحصار طلبی و فساد . یعنی ادامه رانت و فساد قبلی. یعنی گران شدن زندگی در کشور. یعنی گرانی همه کالاها و خدمات. یعنی کم شدن ازدواج و فرزند آوری. یعنی پیر شدن جمعیت. یعنی نارضایتی مردم از حاکمیت. یعنی کاهش مشارکت در انتخابات و ...... اینها حلقه های یک زنجیر هستند و همه به هممرتبط.
اگر عقل داشتی اصلا چنین خریدی انجام نمیدادی
مطمئن باش رانت خواران برای این طرح همصابون به دل زده اند!
واستعمار ایران خودرو وسایپا برسفره مردم به پایان برسد.
اما مدیون هستید اگر تعرفه گمرگ را زیاد کنید.
شمااول درخراب شده ایران خودروببند
اول دراون خراب شده روببندهمه رابدبخت کرد
اول دراون خانه فسادروببند
شمااول درخراب شده ایران خودروببند
اول دراون خراب شده روببندهمه رابدبخت کرد
بخش مسکن که مشکل خیلی عمیقه حلش زمانبر
بخش خودرو که بساط داخلی و مونتاژی و همراهی سیاستگذار با بالا گرفتن تعرفه بجای کم کردن امیدی نیست در حالیکه با چند تصمیم زود حل میشود
در بخش لوازم خانگی هم که انحصار شبیه خودرو شده و لپ تاب و موبایل که جدیدا دوباره تعرفه بردن بالا و نقشه پخش رانت و ارز برا تولید بنجل چینی به اسم تولید داخل دارند
کلا کشور همش در همه بخشها از پروژه شبیه خودرو داره ضربه میخوره
ولی نگرانیم که رانت و واردات اینا دست کی میدن احتمال زیاد دست همین خودروسازها و این هم فریبی است جهت در امد بیشتر اونها
درود بر مجلس و دولتی که کنار مردم هستن نه روبروشون.
وقتی وضع بازار خودرو افتضاح است چرا تعرفه واردات صفر اینقدر بالا گرفتین در حالیکه هر کشوری بود با این موقعیت سریع ۵ درصد میکرد
والان با بالا گرفتن تعرفه میخوان دسته دوم بیارین
پیش خودتون گفتین با اون تعرفه خودرو بالا ۱/۵ میلیارد برا پولدار و اینها برا قشر ضعیف و ما از هر دو قشر در امد کسب کنیم ؟
دولت اگه دنبال جبران کسری بودجه است بیاد بگه
اگه زورش نمیرسه مافیا کنار بزنه ام بیاد بگه
اگه مافیا بهانه است و دولت خودش با لفظ مافیا دنبال سود کلانه بازم بیاد بگه
فقط دلیلش بگن و بگن چی تو مسئولین کشورهای همسایه است شما ندارین
ادعا نه اونو که میدونیم شما خیلی دارین منظور نحوه تصمیم گیریه