محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد به رقم جدیدی از گندم مقاوم با شرایط آب و هوایی خاص دست یافتند.

سید محمدتقی طباطبایی محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد گفت: این بذر به نام پریان، متحمل به شوری در‌ای سی آب ۱۰ هزار است. 

او افزود: بذر "پریان" به مدت ۱۲ سال در عملکرد آب شور بالا آمده و با عملکرد چهار هزار و ۲۵۵ کیلوگرم پرورش یافته است.

طباطبایی اظهار داشت: این بذر متحمل به شوری و ریزش و به بیماری‌های زنگ زرد، زنگ قهوه‌ای و زنگ سیاه نیمه حساس و مقاوم است.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد اظهار داشت: بذر "پریان" مخصوص اقلیم شور با‌ای سی بالای ۱۰ هزار است و نیاز کشاورزان مناطقی، چون بیرجند، اصفهان، کرمان، زابل و سمنان را برآورده می‌کند.

تولید گندم نان رقم "دانش" برای مناطق معتدل کشور هم از دیگر دستاورد‌های محققان یزدی است که امسال به ثمر نشسته است.

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد گفت: این بذر با عملکرد بالا و پایدار در شرایط آبیاری بهینه و شرایط کم آبیاری قابل کشت است، به بیماری زنگ مقاوم است و در رطوبت دچار آفت نمی‌شود.

سیدعلی طباطبایی افزود: رقم "دانش"، دو سال پیش در منطقه خاتم کشت شد و عملکرد آن هفت تن و ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که نسبت به ارقام قبلی برتری داشت. 

به گفته وی، سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ تن بذر ارقام جدید در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد تولید می‌شود که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا تکثیر شده و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

در حال حاضر بیش از ۱۲۰ طرح تحقیقاتی بر روی محصولات عمده زراعی و باغی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.