مدیرکل منابع و آبخیزداری استان سمنان گفت: تاکنون ۶۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر دولت به منابع طبیعی استان سمنان تخصیص یافت.

جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع و آبخیزداری استان سمنان در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت ۱۷ ژوئن روز جهانی مقابله با بیابانزایی گفت: ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رییس جمهور به استان سمنان برای اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بود که اکنون ۶۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و در انتظار تخصیص مرحله بعدی اعتبارات هستیم.

تغییرات اقلیمی حوضه‌های آبخیز را نیز تحت تاثیر قرار داده است و به طور مثال سیل روز‌های گذشته در روستای چنداب گرمسار از این دست است، چرا که وقوع سیل در این منطقه دور از انتظار بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۲ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان سیل‌خیز و بحرانی است و به تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و کاهش مخاطرات طبیعی نیاز دارد.

وی افزود: نهال‌کاری و جنگل دست‌کاشت از جمله راهکار‌های مقابله با بیابانزایی و مهار سرعت آب در هنگام وقوع سیل است که از سال ۱۳۴۷ کاشت نهال تاغ در وسعت ۱۲۳ هزار هکتار در استان سمنان انجام شد.

مرادی حقیقی افزود: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) نیز متعهد به تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان شده است و طبق تعهد طی سه سال هر میزان هزینه در زمینه آبخیزداری پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: وسعت تاغزار‌های استان سمنان ۱۷۰ هزار هکتار بود که ۱۲۳ هزار هکتار جنگل شد و موفقیت اجرای طرحدر این بخش ۷۰ درصد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طی سال‌های گذشته نهالکاری به پیمانکار سپرده شد و در اجرای طرح‌ها از پیمانکار کار با موفقیت ۸۰ درصد تحویل گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: از مجموع سهمیه ۱۰ میلیون نهال در استان سمنان در پویش نهالکاری برای امسال سه میلیون نهال در استان سمنان تولید شد.

وی یادآور شد: ۲۶ نهالستان خصوصی درختان مثمر در استان سمنان وجود دارد که بیش از یک میلیون نهال سالانه تولید دارند و از دیگر ظرفیت‌های تولید نهال در استان سمنان محسوب می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: طبق نظر کارشناسان امسال درختکاری در استان از پاییز آغاز شود تا زمان بیشتر برای کاشت درخت وجود داشته باشد.

مرادی حقیقی تصریح کرد: پیش‌بینی ایجاد یک هزار و ۲۰۰ هکتار زراعت چوب با تصفیه پساب جزو چشم‌انداز‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.