خلیل جلیلی رئیس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در جلسه امروز (۲۷ خرداد) کارگروه آموزشی استان که با حضور مسئولان و مدیران حوزه آموزش استان برگزار شد، با اشاره به معضل بیکاری استان، از آن به عنوان ریشه بسیاری معضلات اجتماعی یاد کرد و گفت : در همین راستا اولویت اصلی خود را بر ایجاد اشتغال گذاشته و تمام برنامهها با همین رویکرد و نگاه اجرا میشود.
وی افزود: خوشبختانه همین رویکرد و نگاه موجب استقبال دانشجویان برای تحصیل در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه شده و با وجود اینکه در سالهای اخیر روند پذیرش دانشجویان در دانشگاههای استان سیر کاهشی داشته، اما در دو سال اخیر در موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی کرمانشاه با سیرصعودی پذیرش دانشجویان مواجه بودهایم.
جلیلی گفت: در حال حاضر ۱۵۵۳ دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سه حوزه فنی مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی مشغول تحصیل هستند.
وی افزود: در حوزه فنی مهندسی در هشت گرایش هم اکنون ۵۲۱ دانشجو و در حوزههای علوم انسانی و کشاورزی ۷۶۸ دانشجو در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند.
جلیلی تصریح کرد: علاوه بر این ۲۶۴ دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد موسسه مشغول تحصیل هستند.
وی به منحصر بودن برخی رشتههای موسسه اشاره کرد و افزود: بطور مثال رشته مترجمی زبان انگلیسی و گردشگری بصورت انحصاری در استان تنها در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی ارائه میشود.
رئیس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به امکانات خوب این موسسه برای آموزش دانشجویان گفت: این امکانات و آموزش مطلوب موجب شده سال گذشته بیش از ۵۴ درصد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی موسسه در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شوند.
وی خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از این قبولیهای مقطع ارشد در دانشگاههای طراز اول کشور پذیرش شدهاند.
جلیلی تربیت چندبعدی دانشجویان را عامل موفقیت فارغ التحصیلان موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه دانست و افزود: معتقدیم تربیت یک بعدی جوابگو نیست و باید دانشجویان در ابعاد مختلف آموزشهای لازم را ببینند تا بتوانند در آینده خودشان کارآفرین شده و یا حداقل خوداشتغالی داشته باشند.
وی افزود: هدف گذاری ما این است که با روشهای آموزشی که در پیش گرفته ایم، در یک دوره کوتاه مدت رقابت جدی را برای ورود به موسسه در سطح استان شاهد باشیم.
وی به تشریح بخشی از مدل توانمندسازی، کارآفرینی و اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه پرداخت و با بیان اینکه این مدل حاصل مدتها تفکر و جلسه باحضور اساتید و صاحبان دانش و فن بوده گفت: در این مدل آموزشی طی چهار فاز دانشجویان برای ورود به بازار کار آماده شده و صلاحیت لازم را برای انجام کارهای تخصصی در رشته خود پیدا میکنند.
وی افزود: هدف از طراحی این مدل، پرورش دانشجویان چند بعدی است، طوری که بتوانند کار آفرین شده یا خوداشتغالی داشته باشند و یا جذب دستگاهها و نهادها شده و یا حداقل با الفبای اشتغال و فناوری آشنا شده تا بتوانند جذب یکی از واحدهای فناور و دانش بنیان شوند.
جلیلی گفت: در فاز اول این مدل که در نیم سال اول تحصیلی اجرایی میشود، بانک اطلاعاتی از علایق و توانمندیهای دانشجویان تهیه میشود. در این مدت همچنین کارگاههای آموزشی جهت آشنایی دانشجویان با ابعاد مختلف رشته تحصیلی شان و بازار کار آن برایشان برگزار میشود.
رئیس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه افزود: در فاز دوم این طرح به دنبال این هستیم که دانشجویان از ذهنیتهای دوره دانش آموزی رها شده و انگیزه و امید بیشتری برای کسب دانش و ورود به بازار کار پیدا کنند و مقدمات لازم مانند رزومه نویسی و پروپزال نویسی هم به آنها آموزش داده میشود.
جلیلی گفت: فاز سوم که فازی مهم در مدل توانمندسازی محسوب میشود، آموزش کارآفرینی به دانشجویان است.
وی افزود: در این مرحله به جای آموزش تئوری کارآفرین،ی تلاش کرده ایم که این درس مهم را در قالبت ۱۴ کارگاه عملی به دانشجویان آموزش دهیم و در پایان این کارگاهها نیز دانشجویان با تیم سازی با هم رقابت کرده و تیمهای برگزیده به مراکز رشد جهاد دانشگاهی معرفی میشوند.
وی افزود: مابقی تیمها هم به مرکز نوآوری و فناوری جهاد دانشگاهی معرفی میشوند تا بتوانند ایده پردازی و پرورش ایده را در مسیر درست آن فرا گیرند.
جلیلی گفت: فاز چهارم این مدل نیز "توانمندسازی تخصصی" است. در این مرحله تمام نیازهای شغلی در رشتههای مختلف احصا شده و در قالب بستههایی به دانشجویان ارائه میشود.
وی افزود: هم اکنون در ۹ گروه آموزشی این بستهها تدوین شده و از ترم پنجم به دانشجویان ارائه میشود تا شاهد تربیت دانشجویانی ماهر باشیم.
رئیس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه گفت: در پایان ترم هشتم آزمون جامع از دانشجویان به عمل آمده و به افرادی که با موفقیت آزمون را سپری کنند، گواهی "صلاحیت شغلی" داده میشود و اعطای این گواهی نشان میدهد که این افراد از مهارت لازم برای ورود به بازار کار در رشته تحصیلی خود برخورداند.
وی با بیان اینکه از شروع اجرای این مدل توانمندسازی دو سال میگذرد، گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ این مدل به بلوغ کامل رسیده و بتوانیم شاهد اثرگذاری آن در اشتغال استان باشیم.
جلیلی گفت: با اجرای این مدل در دو سال گذشته استقبال دانشجویان را از تحصیل در موسسه شاهد بوده ایم و امیدواریم طی سالهای آتی نیز با تکمیل بیش از پیش این مدل و به بلوغ رسیدن آن شاهد تداوم این سیر صعودی پذیرش باشیم .