نخستین رویداد گردشگری کوچ عشایری استان قزوین در یک مسیر کوهستانی و همراه با پیاده روی هفت ساعته برگزار شد.

نخستین رویداد گردشگری کوچ عشایری استان قزوین با هدف معرفی قابلیت‌های عشایر قزوین در حوزه جذب گردشگر و همچنین شناسایی مسایل و مشکلات جامعه عشایری این شهرستان برگزار شد.

در این رخداد غلامحسن اسلامی صدر فرماندار قزوین به همراه مدیر اداره امور عشایر قزوین و جمعی از مسوولان مسیر پیاده روی هفت ساعته کوچ عشایر الموت غربی را پیمایش کرده و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات عشایر این منطقه قرار گرفتند.

در جریان این برنامه مقرر شد مسایل و مشکلات جامعه عشایری قزوین اعم از سهمیه آرد و گاز و نفت، آب و راه‌های دسترسی در نخستین نشست شورای عشایری قزوین مطرح و بررسی شود.

 رئیس اداره امور عشایر استان قزوین در این برنامه گفت: به منظور تنوع بخشی به اقتصاد عشایر، توسعه گردشگری در مناطق سکونت و فعالیت این قشر مورد تاکید سازمان امور عشایر قرار گرفته است بنابراین به منظور انجام این مهم و احیای سنت‌ها و رویداد‌های خاص عشایری، اجرای برنامه‌های گردشگری در دستور کار قرار دارد.

سعید ابیت افزود با توجه به اینکه کوچ عشایر آکوجان الموت غربی به دلیل مسیر کوچ و مال رو بودن از جاذبه‌های بکر عشایری به شمار می‌رود، به منظور شناسایی این ظرفیت برای اولین بار رویداد کوچ عشایری با حضور مسوولان و تورگردانانی از استان تهران و قزوین برگزار شد.

ابیت افزود: با تعیین مسیر گردشگری برای منطقه یاد شده نسبت به جذب گردشگر برای منطقه اقدام خواهد شد.

عشایر منطقه آکوجان در بخش الموت غربی شهرستان قزوین هرساله در اواخر خرداد ماه نسبت به کوچ به ییلاقات با ارتفاع ۲۷۰۰ متری اقدام و تا پاییز در منطقه ییلاقی زنبورخانی، سلک و عیش چاک اتراق دارند.

۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در استان قزوین زندگی می‌کنند که شغل اصلی آن‌ها دامپروری (دام سبک) است.

از مهم‌ترین اقوام عشایری استان قزوین می‌توان به ایل شاهسوند و کله کوهی که در فصل کوچ بهاره از مناطقی از بویین زهرا به زرندیه در استان مرکزی کوچ می‌کنند و همچنین ایلات کلهر که از مناطق پایین دست طارم سفلی به ارتفاعات این منطقه کوچ می‌کنند، اشاره کرد.

بخشی از اقوام عشایری استان قزوین نیز لک و لر بوده و در بخش‌های کوهین و طارم سفلی ساکن هستند.

 

 

 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار