مدیرکل پیشین بودجه آموزش و پرورش گفت: سهم اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت کاهشی است.

منصور مجاوری، مدیرکل پیشین بودجه آموزش و پرورش گفت: حال آموزش و پرورش از نظر بودجه خوب نیست. امیدوارم که در سال جاری با تدابیر خوب مسئولان آموزش و پرورش و دولت اوضاع بهتر شود.

مدیرکل پیشین بودجه آموزش و پرورش با ارائه آمار و ارقام ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۲ برای وزارت آموزش و پرورش حدود ۲۰۶ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب و در نظر گرفته شده است. این درحالی است که حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهادی خود آموزش و پرورش بود. ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را اگر بر اساس شاخص‌ها و هزینه‌کرد آموزش و پرورش شامل بودجه پرسنلی و غیر پرسنلی همین حالا محاسبه کنیم؛ ۴۵ هزار میلیارد تومان بدون هیچ‌گونه تغییری در رتبه‌بندی معلمان و سایر موارد و با توجه به تورم،  کسری بودجه در پایان سال خواهیم داشت.
 
مجاوری تصریح کرد: این کسری بودجه در حالی است که سازمان برنامه و بودجه بخشی از معوقات و کسری بودجه‌های سال ۱۴۰۱ را در فروردین ۱۴۰۲ از تنخواه بودجه ۱۴۰۲ پرداخت کرد که اگر مبلغ آن را به صورت حداقلی ۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، در میدانی قرار داریم که ۶۵ هزار میلیارد کسری بودجه دارد.
 
او اظهار کرد: همان طور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند باید ثبات مدیریت و تخصص گرایی را پیشه کنیم.
 
مدیرکل پیشین بودجه آموزش و پرورش افزود: سخت‌ترین کار وزیر آموزش و پرورش این است که باور مسئولان کشوری را نسبت به جایگاه آموزش و پرورش تغییر دهد تا دیگر آموزش و پرورش اولویت ششم و هفتم نباشد.
 
مجاوری با اشاره به آمار و ارقام وضعیت بودجه آموزش و پرورش در سطح کلان برون دستگاهی اظهار کرد: رشد هزینه‌های دولت در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۶ درصد و رشد مصارف دولت ۴۲ درصد است. رشد تملک دارایی سرمایه دولت ۲۶ درصد است. رشد اعتبارات کل وزارت آموزش و پرورش ۲۱ درصد بوده است؛ اما سهم اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت کاهشی است.

 مجاوری درباره آسیب‌های کسری بودجه در آموزش و پرورش گفت: در دو سال گذشته ردیف بودجه مربوط به شیر و تغذیه دانش‌آموزان چه شد یا تجهیز هنرستان‌ها به کجا رسید؟ همه این‌ها باعث می‌شود که تصویر خوبی از هنرستان‌ها در ذهن خانواده‌ها نباشد.
 
مجاوری با اشاره به افزایش رقم بودجه از سال ۱۳۹۶ به بعد بیان کرد: آموزش و پرورش به سمت ارتقای کیفیت رفته است و در حوزه تربیتی بیش‌تر برای دانش‌آموزان وقت گذاشته می‌شود که اتفاق خوبی است.

علی اللهیار، معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت بودجه آموزش و پرورش و کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱ درصد از منابع عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است.
 
معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش با بیان این که عدد ۶۵ هزار میلیارد تومان کسری آموزش و پرورش درست نیست، بیان کرد: بودجه آموزش و پرورش یک ماهیت دو وضعیتی پیدا کرده است. دولت متناسب با منابع و امکاناتی که می‌تواند در یک سال مالی تامین کند بودجه آموزش و پرورش را تنظیم می‌کند و با استفاده از سازوکار‌های قانونی کسری بودجه را در طول سال تامین می‌کند. ۸۰ درصد از رقم کسری ۴۵ هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق فرهنگیان است و این کسری مطلق نیست که آموزش و پرورش را زمین‌گیر کند.
 
معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که به جای ستاد بحران در آموزش و پرورش باید شورای راهبری تشکیل شود، گفت: در مسئله بودجه آموزش و پرورش باید به سراغ علت کسری بودجه برویم و آن‌ها را بررسی کنیم. تا یک نظام مدون شاخصی از وضعیت بودجه در آموزش و پرورش نداشته باشیم، باید سال‌ها درباره کسری بودجه صحبت کنیم.
 
اللهیار درباره توجه برنامه هفتم به آموزش و پرورش تصریح کرد: در فصل مربوط به آموزش و پرورش در برنامه هفتم می‌توانیم سه بخش مجزا را در نظر بگیریم. اول بخش نیروی انسانی که شامل نحوه ورود به آموزش و پرورش، ارتقای سطح و کیفیت معلمان است. دوم بخش محتوایی شامل فرآیند‌های یاددهی، یادگیری و امور تربیتی است. سوم بخش ساختاری شامل ایجاد بهر‌وری در نظام آموزش و پرورش است که به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مربوط است و اهمیت بسیار زیادی دارد.
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار