مدیرکل هواشناسی سمنان گفت: ۱۰۰ درصد پهنه این استان را در شرایط کنونی خشکسالی فرا گرفته و سمنان جزو سه استان دارای شدیدترین وضعیت خشکسالی در کشور است.

مصطفوی  گفت: سه استان سمنان، البرز، و یزد در شاخص مساحت تحت تاثیر خشکسالی، در رتبه نخست کشور قرار دارند و گستره استان سمنان به صورت ۱۰۰ درصد متاثر از این پدیده است.

وی با اشاره به کاهش بارش ها در استان سمنان نسبت به بلندمدت، یادآور شد: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی(زراعی) ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تا بیست و سوم خرداد در استان ۵۶.۵ میلیمتر بود که نسبت به آمار بلندمدت کاهش ۴۶ درصدی دارد.

وی ابراز داشت: تهران با ۹۹.۸۴ درصد مساحتِ درگیر در خشکسالی، در رتبه دوم استان‌های متاثر از خشکسالی کشور است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: شاخص بارش، تبخیر و تعرق استانداردشده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان می دهد که مساحت زیادی از تمام استان های کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است و در این بین ‍۱۰۰ درصد مساحت استان های البرز، یزد و سمنان با خشکسالی مواجه‌اند؛ به طوریکه وضعیت خشکسالی در این استان‌ها «شدید» تا «بسیار شدید» است.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.