بحران تعرضات جنسی و ایجاد محیطهای ناامن برای زنان و دختران در اروپا باعث شد تا گرایش به سبک زندگی سالمتر و امنتر در فعالیتهای اجتماعی، آموزشی و تفریحی در میان اروپاییان رواج پیدا کند و حتی در زمینه تغذیه به غذاهایی که مهر ذبح اسلامی بر مواد اولیه گوشتی و پروتئینی آنها نقش بسته بود و بعدا عنوان برند حلال برآن نهاده شد، روی آورند که این گرایش حتی به برجسته شدن این نوع برند و غذاهای حلال در کشورهای غیراسلامی انجامید.
به چند نمونه از این گرایشات توجه بفرمایید: تفکیک جنسیتی در فرانسه رو به افزایش است! براساس گزارش روزنامه «لوبس» فرانسه در ۲۰ آگوست ۲۰۱۷، گرایشهای مدنی در جوامع شهری فرانسه، برای جداسازی جنسی یا همان تفکیک جنسیتی در اماکن عمومی رو به افزایش است. این روزنامه مینویسد: «در نگاه به بدنه جامعه، دیده میشود که اماکن ویژه و خصوصی زنانه در کشور در حال افزایش است؛ ازمدارس بگیرید تا کلوپهای ورزشی و فضاهای حرفهای. شمار اماکن ویژه بانوان، روز به روز افزایش مییابد...»
این درحالی است که سالهاست رسانههای غربی و همچنین شبهروشنفکران داخلی، سبک زندگی اسلامی/ایرانی که بر رعایت حفظ حریم محرم و نامحرم و همچنین حضور زنان در عرصههای مناسب استوار است را به عنوان «تفکیک جنسیتی» مورد اعتراض و انتقاد قرار دادهاند، اما علیرغم این غوغای رسانهای براساس همین سبک زندگی ایرانی/اسلامی در جامعه ما، شاهد بروز استعدادهای بسیاری از جامعه زنان در عرصههای مختلف خانوادگی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و... بودهایم که باعث شده کشور ما در جهات متعدد در مقام نخست منطقه و آسیا و حتی رتبههای بالای جهانی قرار گیرد.
بیشتربخوانید
البته در غرب و کشورهای اروپایی و آمریکایی علیرغم تمامی آنچه رعایت تساوی حقوق زنان و مردان خواندهشده و گویا زنان باید در همه شغلها و موسسات و مراکز و حتی پستهای بالای سیاسی اقتصادی، حضوری برابر با مردان داشته باشند، اما به دلیل اختلاط افسارگسیخته توام با برهنگی و عریانگری زنان و مردان، مسأله تعرضات جنسی، بارداریهای ناخواسته، سقط جنینهای روزافزون و در نتیجه فروپاشی خانوادهها، براساس آمارهای موسسات اجتماعی به معضلی فاجعهبار در جوامع غربی منجر شده، آنچنان که براساس آمار یکی از معتبرترین این موسسات (آژانس حقوق بنیادین FRA)، بیش از یکسوم زنان در اروپا مورد تعرض جنسی و نزدیک به نیمی از آنها مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفتهاند و در این میان کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد، دانمارک و فنلاند که ظاهرا به رفاه و فرهنگ بالاتری معروف هستند از وضعیت فلاکتبارتری برخوردارند.
شاید از همین روست که روزنامه «لوبس» در ادامه گزارش خود مینویسد: «.. در جامعه مدرن امروز، صحبت از مدارس خصوصی، بخش فرهیخته و مرفه جامعه است که در آنها والدین خواستار تحصیل فرزندانشان در کلاسهای ویژه پسران و دختران هستند. امروز شاهد افزایش تعداد کلوپهای ورزشی هستیم که ویژه زنان و ممنوع برای مردان است...» به نوشته این روزنامه، هماکنون در فرانسه ۱۵۲ آموزشگاه ویژه دختران و پسران وجود دارد که مدیران آنها جداسازی دختران و پسران را یکی از عوامل موفقیت بیشتر دانشآموزان ذکر کردهاند. به نظر میرسد به تدریج جامعه اروپایی به فجایع و معضلاتی که سبک بیبندوبارانه زندگی غربی برای آنها به بارآورده، بیشتر واقف شده و تنها راه نجات فرزندان از باتلاقی که اینک انسان غربی در آن گرفتار است را رویآوردن به نوعی سبک زندگی میداند که سالها با عناوین تبعیض جنسیتی و خشونت و عقبماندگی و ... وی را از آن ترسانده بودند.
غذای حلال در رتبه نخست
وبسایت بیبیسی در ۵ فوریه ۲۰۱۷ یا ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ نوشت: «دیکشنری مککواری استرالیا واژه سال ۲۰۱۶ به انتخاب مردم را اعلام کرد: اسنکپک حلال».
اسنکپک حلال (یا آنطور که بیشتر استرالیاییها میگویند اچ. اس. پی) مقداری گوشت کبابی است، مقداری سیبزمینی سرخکرده و البته سس و این ترکیب این روزها در ساندویچیهای استرالیا حرف اول را میزند.
بیبیسی مینویسد: «.. آدم فکر نمیکند چنین پدیدهای محل بحث سیاسی باشد، اما هست. بعضی استرالیاییها «اچ. اس. پی» و محبوبیت آن را نشان مدارا و تکثر جامعهشان میدانند. اما بعضی دیگر آن را به نفوذ روزافزون اسلام در این کشور تعبیر میکنند.»
اسنکپک هنگامی وارد سیاست شد که پالین هنسن - از سیاستمداران راستگرا و ضداسلام استرالیا- پیشنهاد یک سیاستمدار دیگر را برای خوردن اسنکپک حلال رد کرد. آن سیاستمدار دیگر، سام دستیاری از سناتورهای حزب کارگر بود که میگوید مسلمان است، اما آداب آن را به جا نمیآورد. او به عنوان تبریک به خانم هنسن که تازه وارد سنا شده بود، گفت: «.. شما را به صرف یک اسنکپک حلال در غرب سیدنی دعوت میکنم، هر وقت که برایتان مناسب است.»
میشود گفت آقای دستیار میخواست سربهسر خانم هنسن بگذارد، چون یکی از مواضع «حزب یک ملت» که خانم هنسن عضو آن است، این است که «با خرید محصولات حلال به اسلامیشدن استرالیا کمک مالی میکنید.»
افق بزوغلو، صاحب کبابی اوزترک جونیور میگوید: «قبلا هر ۱۰ کباب که میفروختیم یک اسنکپک هم میفروختیم. الان برعکس شده؛ اسنکپک میفروشیم، یک کباب.»
افق اصالتا ترک است و مسلمان. میگوید محبوبیت اسنکپک را مدیون مادرش است که میگفته «فقط چیزی بفروش که خودت میخوری.» او میگوید مشتریهایش بیشتر دانشجویانی هستند که همان اطراف زندگی میکنند. میگوید در ساعتهای شلوغ گاهی ۴۰ دقیقه در صف میایستند. یک مشتری دارد که هفتهای یکبار دو ساعت و نیم راه میآید که اسنکپک بخورد.
قیمت اسنکپک با پنیر ۵/۱۰ دلار استرالیاست، حدود هشت دلار آمریکا. افق بزوغلو میگوید هیچوقت کسی با حلالبودن گوشت مشکلی نداشته است. قیصر تراد، رئیس فدراسیون انجمنهای اسلامی استرالیا، معتقد است: «عادی شدن واژگان زبانهای دیگر در یک زبان دیگر اتفاقی فرخنده است، به ویژه اگر آن کلمه به دیکشنری هم راه پیدا کند، رمزآلود بودنش از بین میرود.»
او میگوید: «مردم میفهمند هیچ چیز ترسناکی در کلمه حلال نیست. راضی و راحت میشوند. میبینند معنایش مثبت و خوب است.» به اعتقاد آقای تراد، محبوبیت اسنک پک حلال، «ابهام کلمه و ابهام فرهنگی را که آن واژه از آن آمده میزداید، و شاید به آرامش در جامعه کمک کند.»
پیش از این و در زمستان ۲۰۱۶ نیز دیکشنری مک کواری استرالیا (به عنوان یکی از معتبرترین مآخذ نظرسنجی در این کشور) براساس یک آمارگیری واژه انتخابی سال ۲۰۱۶ مردم این کشور را اسنک پک (نوعی کباب) حلال ذکر کرده بود. کمیته انتخاب این دیکشنری در رأی خود نوشته بود: «انتخاب اسنک پک حلال به عنوان واژه سال نشان میدهد چیزی که زمانی فقط مال مسلمانها بود حالا در سراسر جامعه استرالیا جاری شدهاست.»
سوزان باتلر، سردبیر دیکشنری حتی معتقد است آنها که پدیدآورندگان لغتنامهها هستند، باید تا جایی که در ظرفیت یک انسان است، از غذاهایی که در لغتنامه مینویسند بچشند.
او میگوید: «چطور میتوانید با شوق درباره معنای اچ. اس. پی بنویسید اگر حتی یک بار امتحانش نکرده باشید؟ من همین امروز اولین اچ. اس. پیام را خوردم. میفهمم چرا این خوراکی اینقدر محبوب شده؛ سرشار از کربوهیدرات و انرژی، بدون گناه! گاز اول را که بزنی دیگر نمیتوانی دست بکشی.»
بعد از غذای حلال اینک گردشگری حلال
دویچه وله (رادیو صدای آلمان) در آگوست ۲۰۱۷ طی گزارشی اعتراف کرد تمایل برای تعطیلات و گردشگری «حلال» در اروپا طی سالهای اخیر به شدت افزایش یافتهاست. بنا بر گزارش این رسانه غربی، تا سال ۲۰۰۶ تنها ۶ درصد گردشگران اروپایی را مسلمانان یا علاقهمندان غیرمسلمان به تورهای اسلامی تشکیل میدادند، اما امروز این رقم به ۲۰ درصد رسیده و بر اساس شواهد موجود و پیشبینی موسسات اجتماعی، این رقم تا سال ۲۰۳۰ به بیش از نیمی از کل گردشگران میرسد. بر اساس توضیحات مسئولان موسسات گردشگری اسلامی در اروپا، تورهای اسلامی شامل حفظ شئونات دینی و اسلامی در طول سفر، اقامت در هتلهایی که حریم محرم و نامحرم حفظ میشود (مثل اختصاص پلاژهای مجزا در کنار دریا برای زنان و مردان) و سرو غذاهای حلال است. به گفته این مسئولان، بسیاری از گردشگران غیرمسلمان نیز برای برخورداری از سلامت جسم و روح در طول سفر و همچنین بهرهمندی از غذاهای سالم، به تورهای اسلامی روی آوردهاند و همین امر مورد استقبال گردشگران مسلمان هم قرار گرفتهاست.
همه این گرایشهای اسلامی و گسترش فرهنگ اسلامی در غرب، با وجود تبلیغات و پروپاگاندای عظیم رسانههای اروپایی و آمریکایی علیه اسلام و نشر افسارگسیخته اسلامهراسی در این رسانهها بهوجود آمدهاست.
منبع: روزنامه جام جم