سردار علیرضا دُر با بیان اینکه این سازمان به لحاظ نقش آفرینی بالا باید در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد نه در زیر سایه جهاد کشاورزی باشد، گفت: متاسفانه در این حوزه هرکسی ساز خود را می‌زند.

مشاور عالی رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور روز چهارشنبه در گردهمایی معاونان آبخیزداری مناطق ۲ و سه کشور که در مرکز آموزشی جوانشیر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: برای حمایت از منابع طبیعی به استانداری های سراسر کشور تشکیل یک کارگروه به ریاست استانداران ابلاغ شد تا کمک کنند منابع طبیعی پشت پیدا کند.

وی اظهار کرد: ۸۳ درصد از عرصه های کشور در حوزه فعالیت های منابع طبیعی است و فقط ۱۵ تا ۱۶ درصد کشور به مردم اختصاص دارد که بیشترین توجه نیز به این بخش می شود.

وی گفت: همچنین باید نقش آفرینی کسانی که در حوزه منابع طبیعی در عرصه فعال هستند همچون ذی صلاحان مشخص شود زیرا این کنشگران نقش مشخصی ندارند و هرکسی ساز خود را می زند.

دُر با بیان اینکه هنوز در کشور به اهمیت منابع طبیعی پی نبرده ایم، افزود: به همین دلیل بحران ها یکی یکی خود را نشان می دهد و شما در عرصه منابع طبیعی همچون رزمندگانی هستید که باید هوشمندانه و با خرد کار کنید.

وی با تاکید بر اینکه باید در هر عرصه و اقلیمی متناسب با شرایط آن منطقه کار شود، تصریح کرد: با کار کارشناسی و ایجاد سازه های مناسب و اقدامات بیولوژیک در زمان سیل بایستی آب را به تله بیاندازید تا آرام آرام به زمین فرو رود و سفره های آب زیرزمینی تقویت شود.

مشاور عالی رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: زمانیکه خاک فاقد پوشش گیاهی مناسب باشد خاک به ریزگرد تبدیل می شود و این در حالی است که برای تولید یک سانتی متر مربع از همین خاک به ۸۰۰ سال زمان نیاز داریم.

وی یکی از مهمترین فعالیت های مهم منابع طبیعی را آبخیزداری دانست تا منابع آب و خاک در کشور حفظ شود ضمن اینکه جذب آب در زمین‌های دارای پوشش گیاهی به مراتب بیشتر است و از همین رو توسعه و بهبود پوشش گیاهی به حفظ و پایداری منابع آبی در کشور منجر می شود.

گردهمایی ۲روزه معاونان آبخیزداری مناطق ۲ و سه کشور از روز گذشته در البرز آغاز شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار