معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: از پارسال تاکنون ۲۱ سازه آبخیزداری با تامین اعتبارات لازم اجرا شده است.

رضا قانع مقدم گفت: در سال‌های اخیر بیش از ۹۰۰ سازه مکانیکی در استان اجرا شده که با اجرای این طرح‌های آبخیز سالانه ۲۲ میلیون متر مکعب آب در این سازه‌ها ذخیره سازی شده است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به اثرات طرح‌های آبخیزداری و نقش آن در کنترل سیلاب می گوید: با توجه به اینکه کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک بوده و از یک اکوسیستم ناپایدار و شکننده برخوردار است، اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند نقش موثر و مهمی را ایفا نماید.

او کنترل سیل و رسوب ، کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن سدهای بزرگ، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و چشمه‌ها و قنات‌ها، افزایش بازدهی سدهای استان با کنترل رسوب، افزایش تولید علوفه و ایجاد محیط امن برای زیست حیوانات را از جمله اهداف آبخیزداری ذکر کرد.

قانع مقدم با اشاره به تشکیل دبیرخانه مدیریت جامع حوزه آبریز در استان اردبیل گفت: در راستای انسجام‌بخشی و هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول، کمیته مدیریت جامع حوضه آبخیز در سال ۹۴ آغاز به کار کرد که بعدها این کمیته ابتر مانده بود ولی با توجه به سیل‌های اخیر در سطح کشور، مقرر شد دبیرخانه مدیریت جامع حوزه آبریز در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده و موضوع مخاطرات طبیعی از جمله سیلاب را پیگیری کنند.

او در ادامه اجرای طرح آبخیز در سطح ۱۳ هزار هکتار در شهرستان گرمی را یادآور شد و می گوید: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، حوضه زیوه گرمی را به مساحت۱۳ هزار هکتار برای اجرای طرح آبخیز پیشنهاد کرد که برای مطالعه آن یک میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و نیاز است برای تکمیل مطالعه طرح، اعتبار موردنیاز آن تامین شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل درباره اجرای حوزه آبخیز دیزج و سلاله گرمی هم گفت: برای مطالعات ۲حوضه دیزج و سولاله که جزو مناطق سیل‌خیز شهرستان گرمی هستند، اعتبار مورد نیاز اختصاص یافته و اگر مسئولان اهتمام داشته و اعتبارات لازم را اختصاص دهند می‌توان مناطق بحرانی را شناسایی و طرح را اجرا کرد.

به گفته او، تاکنون ۴۴ سازه مکانیکی در شهرستان گرمی اجرا شده و مطالعات آبخیزداری در سطح ۳۹ هزار هکتار هم در دست مطالعه است که نقش موثری در مهار و اثرات مخرب سیل دارد.

قانع مقدم گفت: همچنین در سال‌های اخیر در شهرستان بیله سوار هم ۱۴ هزار هکتار در قالب سه حوضه آبخیز مطالعه و ۶۳ سازه آبخیز هم اجرا شده است.

او با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیز نیازمند اعتبار است می گوید: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴۴۹ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان مصوب شده که از این رقم تاکنون ۲۱۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: اجرای هر مترمکعب عملیات آبخیزداری بیش از ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد و با توجه به حجم و وسعت کار اگر بخواهیم کار اساسی برای پایدارسازی حوضه آبخیز انجام دهیم باید در قالب مدیریت جامع حوضه آبخیز تمام دستگاه‌ها و عوامل اجرایی استان وارد عمل شوند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.