۲۵ ذی القعده یا دحوالارض منشأ خیر و رحمت الهی است و در این روز، برکات فراوانی شامل حال بندگان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مذهبی، درمورد فضیلت و اهمیت روز دحوالارض بیان کرد: بنابر روایات شیعه و سنی، مجموع مسلمانان معتقد هستند که ۲۵ ذی القعده، روز دحوالارض است و قرآن کریم در آیه ۳۰ سوره مبارکه نازعات « وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا»«و زمین را پس از آن بگسترانید.» نیز، به این موضوع اشاره کرده است.

به گفته این کارشناس مذهبی، دحو یعنی گستراندن و ایجاد کردن و دحوالارض یعنی روز گستراندن زمین که پروردگار عالم در این روز، زمین را از زیر آب خارج کردند و خشکی های زمین پدیدار شدند و مجموعه زمین ایجاد شد که بنابر اعتقاد مسلمانان، اولین نقطه ای که از زیر آب بیرون آمد کعبه و مکه است و به همین دلیل، در قرآن کریم به حادثه دحوالارض اشاره شده است.

حجت الاسلام بهاری با بیان این که طبق روایات متعددی از اهل بیت(ع) برای روز دحوالارض آداب و اعمالی بیان شده است، ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرموده اند روز ۲۵ ذی القعده یا دحوالارض آداب و اعمال دارد که ایشان تأکید کرده اند در این روز، اول باید غسل کرد و سپس، دو رکعت نماز خوانده شود و در هر رکعت، بعد از قرائت سوره مبارکه حمد، پنج بار سوره « والشمس و ضحاها » خوانده شود که در مجموع ۱۰بار می شود و پس از پایان نماز هم، در مفاتیح الجنان، دعای شریفی برای روز دحوالارض است که مرحوم شیخ عباس قمی رحمت الله علیه از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده اند.

به گفته وی، در برخی از روایات آمده است که ۲۵ ذی القعده، یکی از روزهای مخصوص زیارت امام رضا(ع) است. چون در روایات بیان شده که زیارت حضرت (ع) در سه روز یعنی اول رجب، ۲۳ و ۲۵ ذی القعده است و اگر این توفیق نصیب بندگان شود و این اعمال را انجام دهند باعث غفران الهی و آمرزش گناهان آن ها می شود و در روایات متعددی از معصومین(ع) به این موضوع اشاره شده است که مهم ترین آن ها اعمالی بود که بیان شد. 

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: خود حادثه دحوالارض یعنی خروج خشکی های زمین از زیر آب که بزرگ ترین حادثه است و به این عنوان نامیده شده است و بعدها مناسبت هایی در این روز بوده است که از آن جمله می توان به تولد حضرت عیسی مسیح (ع) به روایتی و تولد حضرت ابراهیم (ع) اشاره کرد و نکته مهم این است که در روایات ما بیان شده دحوالارض، روز رحمت و برکت الهی است و قطعاً لطف و رحمت پروردگار عالم شامل حال انسان می شود که اگر اعمال این روز را انجام دهد رحمت الهی بر او جاری و ساری خواهد شد.

حجت الاسلام بهاری ادامه داد: اگر بخواهیم دحوالارض را با روزها و مناسبت های با فضیلت دیگری مثل لیالی قدر، عید قربان و... مقایسه کنیم باید بگوییم که هر یک از این ایام، جایگاه خود را دارند و لیلة القدر، حساب و کتاب خاص خود را دارد، ولی دحوالارض، روز بسیار مبارک و خجسته ای است و دعاهایی که گفته می شود در این روز خوانده شوند و اعمال آن انجام شوند قطعاً به دلیل این است که برکات و رحمت های الهی شامل حال انسان شوند و در این روز، پروردگار عالم نگاه ویژه ای به انسان خواهند کرد.

این کارشناس مذهبی افزود: در حقیقت، ایامی مثل دحوالارض، اعیاد و لیالی قدر، لیلة الرغائب و... بهانه ای هستند که بندگان مورد مغفرت الهی قرار بگیرند. بنابراین، این مناسبت ها برای این منظور هستند تا خداوند متعال به واسطه این روزها و مناسبت های فرخنده و منشأهای خیر، نعمت و رحمت و خیر خود را بر بندگانشان ارزانی کنند و آن ها را مورد لطف و رحمت خود قرار دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
از همه التماس دعا دارم .خیلی محتاجم به دعای دیگران لطفا در پیشگاه خداوند متعال برایم دعا کنید.خداوند خیرتان دهد