جبار وطن فدا گفت: بحث‌های مرتبط با آب با کشور‌های مشترک المنافع در حوزه رود ارس را جدا از مسائل سیاسی کشور پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک شرکت منابع آب ایران در نشست مشترک با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: باتوجه به سه عامل تغییرات گسترده اقلیمی و خشکسالی، افزایش تقاضا برای آب به جهت افزایش جمعیت و ساخت و ساز‌های بالادست توسط دولت‌های همجوار در رودخانه‌های مرزی، تلاش برای دسترسی و بهره‌برداری بیشتر از آب‌های مشترک از سوی کشور‌های ذی‌نفع رو به افزایش است.

جبار وطن فدا با عنوان اینکه از گذشته آب همواره یک عنصر کلیدی در سیاست خارجی کشور‌ها بوده است افزود: بحران‌های آبی معضلاتی فراملی هستند و برون‌رفت از آن‌ها نیز نیازمند به عزمی فراملی و همکاری کشور‌های مشترک المنافع در قالب کنوانسیون‌های مشترک و چند جانبه است.

او تصریح کرد: درحال حاضر مدل‌های بهره‌برداری گذشته پاسخگوی نیاز‌های فعلی کشور‌های مشترک المنافع نبوده و نیازمند تنظیم سازوکار‌های بین‌المللی درخصوص بحران‌های آبی هستیم و باید بر اساس توجه به حق توسعه همه ذی‌نفعان و نیز اصل مسوولیت مشترک و متفاوت کشور‌ها هستیم.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک شرکت منابع آب ایران با عنوان اینکه بحث‌های مرتبط با آب را جدا از مسائل سیاسی پیگیری می‌کنیم تصریح کرد: به‌هر حال آب، گرچه مایه حیات است، ولی همواره منشأ اختلاف نیز بوده و هست و اکنون در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی و همکاری کشور‌های ذی نفع پایین دست به یک برنامه و معاهده با کشور‌های مشترک المنافع رود ارس دست یابیم.

وطن فدا اضافه کرد: بحران کمبود آب در سطح جهانی و منطقه‌ای، تمایلات سیاسی و اقتصادی خاصی را در مناسبات بین‌المللی شکل داده است که می‌تواند به‌عنوان کانون‌های بالقوه بحرانی برای آینده باشد که نیازمند همکاری‌های جدی فی مابین کشور‌های منطقه درباره توافقات بین‌المللی است.

گفتنی است طی روز‌های آینده مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک شرکت منابع آب ایران در قالب هیاتی متشکل از مدیران شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در قالب کشور‌های مشترک المنافعه پایین‌دست رود ارس، در راستای انجام هماهنگی‌های بیشتر جهت رسیدن به نقطه نظر مشترک با هیات آذربایجانی دیدار و گفتگو خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.