یوسفی گفت: اگر طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی لایحه بود، بهتر بود، اما طرح است و در این طرح مجلس دوفوریتش را داد.

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی گفت: باید فکری عاجل برای اجاره مسکن شود، چون مردم در مضیقه هستند و رخوت هشت ساله‌ای در حوزه ساخت صورت گرفته و وزیر دولت قبل با افتخار گفت من هیچ مسکنی نساختم، اما باید در کوتاه مدت اقدامی شود، چون فصل نقل و انتقالات است و مردم نگران هستند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس اظهار کرد: اگر طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی لایحه بود، بهتر بود، اما طرح است و در این طرح مجلس دوفوریتش را داد. برخی از ماده‌ها غالب و قاطبه‌اش خوب است، اما بعضی از مواد آن را اشکال داشتم و معتقدم اجرایی نیست یعنی ما زیرساختش را نداریم و موضوعات مرتبط مثل اینکه برای همه واحد‌ها در کل کشور قیمت گذاری کنیم با توجه به متریالی که در هر واحد استفاده می‌شود امکان پذیر نیست. در ماده ۹ گفتیم برای هر واحد یک قیمت حداقلی یا حداکثری در نظر بگیریم، اما مگر می‌شود. در مورد برخی بند‌ها نگرانم زیرساخت‌هایش نباشد.

وی ادامه داد: یکی از نکات مثبت طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی این است که با حفظ استقلال مشاورین املاک، سکو‌های اینترنتی و فعالان در حوزه مسکن برای ساماندهی تصمیم گرفته شده است یعنی رتبه بندی، نظارت و چه کسی به سکو‌ها مجوز می‌دهد و چه کسی در بازار فعال است و قیمت را بالا و پایین می‌کند که نه از کسی مجوز گرفته و نه به هیچکس پاسخگوست که این یکی از نکات مثبت این طرح است.

یوسفی گفت: هر جایی با تصمیم خلق الساعه و با دو بند بخواهیم در اقتصاد دخل و تصرف کنیم شکست می‌خورد و باید مولفه‌های مالیاتی مثل مالیات بر خانه‌های خالی، ساخت مسکن، زمین رایگان و مصوبات مجلس در بهبود اوضاع مسکن در دستورکار قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: ما باید کار را به بخش خصوصی بسپریم و بر روی آن نظارت کنیم، چون دولت نمی‌تواند ساخت و ساز انجام دهد و همانطور که بقیه موضوعات مثل سکه، ارز و خودرو را نتوانستند مدیریت کنند فقط معاملات غیررسمی زیاد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
این املاکیا مثل قارچ تمام شهر را گرفتن. قیمتها را هر ماه میلیاری بالا می برن. خون مردم را تو شیشه کردن . باید دولت یه فکری بکنه.
آخرین اخبار