فرماندار منطقه خرسون که تحت کنترل روسیه است، اعلام کرد که زبان اوکراینی را به رسمیت می‌شناسد.

«ولادیمیر سالدو» فرماندار منطقه خرسون -تحت کنترل روسیه- اعلام کرد که زبان اوکراینی و همچنین کریمه تاتاری می‌تواند به عنوان زبان رسمی در منطقه خرسون تحت فرمان جدید دولت محلی استفاده شود.

به گزارش آرتی، این مقام محلی در بخشی از بیانیه خود که در پیامی تلگرامی منتشر شد، گفت: «شهروندان خرسون حق انتخاب آزادانه زبان برای ارتباط، تربیت، فرهنگ و هنر دارند. حفاظت از ارزش‌های فرهنگی، معنوی و تاریخی مردم یکی از اولویت‌های سیاست دولت در منطقه خرسون و سایر بخش‌های روسیه است.»

بر اساس این فرمان، مقامات و سازمان‌های دولتی می‌توانند یکی از این سه زبان را برای ارتباطات رسمی انتخاب کنند. جمعیت منطقه نیز در انتخاب زبان آزاد هستند و می‌توانند درخواست‌های خود را با هر یک از مقامات دولتی به هر یک از این سه زبان ارسال کنند و درخواست پاسخ به همان زبان را داشته باشند، البته در صورتی که یک مقام دولتی نتواند چنین پاسخی را ارائه دهد، پاسخ به زبان روسی داده می‌شود.

در جریان همه‌پرسی که در پاییز سال ۲۰۲۲ انجام شد، خرسون، دو منطقه از دونباس و زاپروژیا به روسیه محلق شد.

از طرفی برخی منابع خبر اعلام کردند که به دنبال سیل و تخریب سد نیروگاه برق آبی «کاخوفکایا» بیش از ۷ هزار نفر از ساکنان این منطقه تخلیه شدند.

سرپرست فرمانداری منطقه خرسون در بیانیه‌ای در همین راستا اعلام کرد: «سطح آب ناشی از سیل همچنان در حال کاهش است و منطقه از وضعیت بحرانی خارج شده است، وزارت دفاع روسیه همچنان به پاکسازی منطقه ادامه می‌دهد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار