مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از آغاز عملیات مبارزه با آفت کنه گردآلود خرما از ابتدای خرداد در نخلستان‌های استان خبر داد.

احمد سبحانی گفت: امسال به دلیل پایین بودن دما و رطوبت نسبی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در مقایسه با سال‌های گذشته، فعالیت کنه‌های تارتن نخیلات دیرتر آغاز شد؛ به همین دلیل و با توجه به پیش آگاهی قبلی، مبارزه با این آفت در بیشتر نخلستان‌ها تقریبا از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط محیطی متنوع در مناطق مختلف استان، عملیات مبارزه تا پایان تیرماه نیز ادامه داشته باشد.
 سبحانی گفت: در مدیریت این آفت، شروع فعالیت بسیار مهم است و پیش از آن، سمپاشی توصیه نمی‌شود.  

وی افزود: آغاز فعالیت کنه تارتن خرما بستگی به دما، رطوبت نسبی هوا و وزش باد‌های گرم موسمی دارد و با پایش دما، رطوبت، بررسی خوشه‌ها و استفاده از تجربه‌های محلی می‌توان زمان دقیق فعالیت آفت را معین نمود تا از سمپاشی‌های بی‌رویه جلوگیری شود.

سبحانی ادامه داد: در استان بوشهر تقریبا تمامی ارقام به این آفت حساس بوده و در صورت عدم مبارزه به‌موقع خسارت بسیار بالایی از نظر کمی و کیفی به محصول وارد می‌شود. این آفت با تغذیه از شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند و در صورت تداوم فعالیت، میوه و خوشه حالت غبارآلود به خود گرفته و بازارپسندی محصول به شدت کاهش می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.