کاشان در یک قدمی ثبت شهر جهانی نساجی سنتی

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گواهینامه ثبت شده و رسمی کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی جمع بندی شده و تا پایان نیمه اول سال صادر می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در حاشیه بازدید و ارزیابی کاشان برای ثبت شهر جهانی نساجی سنتی گفت: این ارزیابی با حضور «سعد القدومی» رییس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه غرب آسیا می‌تواند تسریع‌کننده اهداف میراث در بحث نساجی شود.


علیرضا ایزدی جایگاه هنر صنعت ارزشمند نساجی کاشان را زندگی و اقتصاد این منطقه مهم دانست و افزود: صدور این گواهینامه‌ها بر پایه فرهنگ و یک قدمت ارزشمند تاریخی است که این فرهنگ و قدمت را برای نسل‌های آینده ماندگار به یادگار می‌گذارد.


او  با اشاره به ثبت جهانی صنایع دستی قلمکاری در حوزه استان اصفهان گفت: ثبت جهانی نساجی سنتی کاشان نیز با توجه به پیشینه ارزشمند و جایگاه آن در حوزه اشتغال، اقتصاد و فرهنگ از دیرباز امری مهم و ضروری بود که پیگیری و مقدمات انجام آن از یکسال قبل از طریق اداره میراث فرهنگی شهرستان و اداره کل با جدیت انجام شد و از اولویت‌های معاونت صنایع دستی و وزارتخانه قرار گرفت.


رییس شورای جهانی صنایع دستی (wcc) در منطقه غرب آسیا گفت: گزارش ارسالی تمام ارزیابان مطالعه شده است که امید می‌رود پس از اعلام نظر آن‌ها در زمانی مشخص و ارسال به پنج مناطق دیگر و طی مراحل آن خبری خوب در راه باشد.


سعد القدومی تصریح کرد: با توجه به اینکه گزارش ارزیابان باید برای پنج منطقه آسیا، اقیانوسیه، اروپا، آمریکا و آفریقای شمالی ارسال شود تلاش می‌کند تا در ارسال گزارش‌ها تسریع انجام شود.


فرماندار ویژه کاشان با تاکید بر تاریخچه غنی و فرهنگ و تمدن ارزشمند کاشان گفت: صنایع دستی کاشان به‌ویژه نساجی آن نیز از هنر‌هایی است که از دیرباز در این خطه رواج داشته است.


محمدشریف زارعی اظهار امیدواری کرد: افتخار ثبت کاشان شهر جهانی نساجی سنتی هر چه زودتر انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.