سمپاشی دام علیه بیماری تب کریمه کنگو در گیلان

بیش از ۴۳ هزار رأس دام سبک در ۲ ماه اول امسال در گیلان، برای پیشگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو سمپاشی شدند.

هادی بابایی، مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه، حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک برای پیشگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو سمپاشی شدند.

او افزود: در راستای اجرای تقویم عملیاتی از پیش تعیین شده نیز افزون بر ۱۲۹ هزار متر مربع از جایگاه‌های دام با سمپاسی، از انگل‌های خارجی پاکسازی شدند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان همچنین تصریح کرد: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره بهداشت و درمان استان هم تاکنون ۸۰۰ نفر از دامداران، روستاییان، قصابان، چوبداران، سلاخان و کارکنان مرتبط با دام زنده و کشتارگاه از آموزش‌های ترویجی کارشناسان اداره کل دامپزشکی استفاده کردند.

به گفته بابایی، شرکت کنندگان این کلاس‌ها با علایم این بیماری، راه‌های انتقال به انسان و همچنین روش‌های پیشگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو آشنا شدند.

او به لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی در مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و گفت: کشتار دام حتما باید تحت نظارت دامپزشکی و در محل کشتارگاه‌های مجاز انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان از مردم به ویژه گردشگران نیز خواست تا قبل از عزیمت به اماکن اقامتی و تفریحی، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر بخرند و از خرید گوشت گرم از مراکز غیرمجاز خوداری کنند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که می‌تواند از طریق کنه‌ها و مصرف گوشت تازه غیرمجاز به انسان منتقل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.