رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر متولی اصلی پروژه موتور جست و جوی بومی، سازمان فناوری اطلاعات است.

محمد رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت پروژه موتور جست و جوی بومی گفت: برای پروژه موتور جست و جوی بومی در پژوهشگاه در سال‌های گذشته کار‌های وسیعی انجام شده، ولی در حال حاضر اولویت ما ارائه خدمات آزمایشگاه جویشگر است.

وی با اشاره به اینکه توسعه موتور جست و جوی بومی نیازمند مقدماتی است که به عنوان مثال بحث خط و زبان فارسی باید توسعه پیدا کند، افزود: در حال حاضر در پژوهشگاه، پروژه آزمایشگاه اعتبارسنجی و ارزیابی حوزه خط و زبان فارسی انجام می‌شود. البته فقط بخش ارزیابی حوزه خط و زبان فارسی در این آزمایشگاه مطرح نیست، توسعه ابزارها، محصولات و دیتاسنتر‌هایی که در این حوزه نیاز است، در این پژوهشگاه همزمان اجرا می‌شود.

رضوی زاده در ادامه تصریح کرد: این طور نیست که پروژه جویشگر بومی در پژوهشگاه تعطیل شود، ولی در حال حاضر تکلیفی از سمت وزارت ارتباطات برای پژوهشگاه مشخص نشده و متولی اصلی این پروژه سازمان فناوری اطلاعات است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر پژوهشگاه در آزمایشگاه جویشگر بومی، زیرساخت‌های پژوهشی و فنی مورد نیاز برای توسعه پروژه موتور جست و جوی بومی از جمله دیتاسنترها، پلتفرم‌ها و بستر‌ها را آماده سازی می‌کند.

منبع: مهر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.