حسین آبنیکی با بیان اینکه استفاده از حملونقل ریلی به جای حملونقل جادهای برای جابهجایی فرآوردههای نفتی به کاهش مصرف سوخت منجر خواهد شد، گفت: حرکت به سمت استفاده از خطوط لوله علاوه بر صرفه اقتصادی با کاهش مصرف سوخت، آلودگی زیستمحیطی کمتری را نیز به دنبال دارد.
وی افزود: اکنون پروژههای متعددی در این حوزه تعریف شده است که البته کافی نیست و باید توسعه بیشتری یابد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با تأکید بر اینکه در زمینه سوخترسانی به نیروگاهها و صنایع عمده نیز احداث خطوط لوله باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: هماکنون بخش قابلتوجهی از سوخت مایع مورد نیاز نیروگاهها و صنایع از طریق حملونقل جادهای تأمین میشود که علاوه بر ایمنی پایین و ایجاد آلودگی زیستمحیطی، هزینههای بالای اقتصادی نیز دارد.
آبنیکی گفت: این در حالی است که با استفاده از خطوط لوله و با هزینه بسیار پایینتری میتوانیم سوخت مایع و انواع فرآوردههای نفتی را در کشور جابهجا کنیم و مصرف سوخت نیز کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه توسعه خطوط لوله انتقال فرآوردههای نفتی در دولت سیزدهم جدیتر دنبال میشود، افزود: وزارت نفت اخیراً پروژههایی تعریف کرده است و باید تلاش کنیم انتقال تمامی فرآوردههای نفتی را به سمت خط لوله ببریم تا هم صرفهجویی سوخت داشته باشیم و هم کار سادهتر و روانتر انجام شود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت ادامه داد: در این زمینه با استفاده از منابع حاصل از صرفهجویی در مصرف سوخت در قالب ماده ۱۲ طرحهایی تعریف شده بود. هماکنون نیز طرحهایی در دست اقدام است تا بتوانیم از محل سوخت صرفهجوییشده برای ساخت خطوط لوله جدید استفاده کنیم.
آبنیکی گفت: البته برای استفاده از منابع حاصل از صرفهجویی مصرف سوخت باید مصوبه شورای اقتصاد اخذ و این مصوبه ابلاغ شود.