آلمان به منظور تقویت دفاع هوایی اسلواکی در مرز با اوکراین به این کشور سامانه دفاع هوایی ارسال می‌کند.

با پایان جنگ سرد در ۱۹۸۹ و متعاقب آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ماهیت اصلی خود که ایجاد بازدارندگی در برابر بلوک شرق بود را از دست داد. با این حال، مقامات آمریکایی بر خلاف وعده‌ای که به دولت روسیه مبنی بر عدم گسترش ناتو به شرق داده بودند اقدام به عضویت کشور‌های بلوک شرق در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ در این ائتلاف نظامی کردند. "گروه بخارست ۹" شامل ۹ کشور عضو ناتو می‌شود که در شرقی‌ترین جناح اروپایی این ائتلاف نظامی قرار دارند. با آغاز جنگ اوکراین این ائتلاف به دلیل نزدیکی به مناطق جنگ از گسترش نبرد به خاک خود بیم دارد و به دنبال تقویت خود برای مقابله با این موضوع است. 

به گزارش تل تریدر، دولت آلمان از ارسال سامانه‌های دفاع هوایی به اسلواکی، یکی از کشور‌های عضو ناتو برای تقویت نظامی این کشور خبر داد. 

بر این اساس، وزارت دفاع اسلواکی امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آلمان و اسلواکی به توافقی دست یافته اند که براساس آن برلین دو سامانه دفاع هوایی کوتاه برد منتیس (آخوندک) را در اختیار این کشور برای استقرار در مرز‌های شرقی با اوکراین قرار می‌دهد. 

دولت اسلواکی تایید کرده است که نخستین مورد از این سامانه دفاع موشکی قرار است طی هفته‌های آتی به این کشور تحویل داده شود. 

مقامات رسمی می‌گویند این سامانه‌ها به صورت رایگان در اختیار اسلواکی قرار می‌گیرد. هدف از این موضوع تلاش‌های سازمان ناتو به منظور افزایش قدرت دفاعی در میان شاخه شرقی این ائتلاف نظامی در نزدیکی اوکراین است. 

سامانه دفاع موشکی منتیس یک سامانه دفاع موشکی بسیار کوتاه برد است که به طور معمول برای حفاظت از پایگاه‌های نظامی کشور‌های عضو سازمان ناتو از حملات احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه برای نخستین بار از سوی آلمان در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد. 

گفتنی است کشور‌های بخارست ۹ شامل ۹ کشور شاخه شرقی ائتلاف ناتو می‌شوند که شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی، و اسلواکی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار