رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به لزوم آگاهی بخشی پیرامون خانواده‌های دارای یک فرزند، به بیان تاثیرات فردی و خانوادگی تک فرزندی پرداخت.

دکتر مریم شایگان در پاسخ به اینکه چه عواملی در گرایش زوجین به سمت تک فرزندی و چند فرزندی نقش دارند؟ گفت: سبک زندگی افراد نسبت به گذشته تغییر زیادی کرده است به گونه‌ای که زوجین قبل از فرزند آوری ابتدا به دنبال رشد و پیشرفت شخصی و ارتقای سطح زندگی خود هستند.

او ادامه داد: پس از ازدواج هم این موضوع ادامه پیدا می‌کند لذا تقویت مسائل شخصی موجب تضعیف فرزندآوری شده و در واقع سبک زندگی شخص محور و جایگزین سبک زندگی اجتماع محور شده است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: البته یکسری باور‌های اشتباه هم به این مسئله دامن می‌زند؛ مثل مبحث کمال طلبی و ایده آل طلبی، بدین معنا که معتقد باشیم که ابتدا همه موارد همانند بهترین اتاق و بهترین وسایل برای فرزندی که دنیا نیامده آماده شود و سپس به فکر بچه دار شدن باشیم که این کمال طلبی خود نشانه آسیب است.

شایگان با تاکید بر این نکته که برای تربیت فرزندان خوب به آگاهی و مهربانی نیاز داریم، مسئله تحصیل پدر و مادر را از دیگر باور‌های اشتباهی عنوان کرد که نقش مهمی در عدم تمایل به فرزند آوری دارد و افزود: اگر نگاهی به زندگی محققان و اساتید و ... برجسته کشور کنیم، متوجه خواهیم شد که آن‌ها متاهل و دارای فرزند هستند و با وجود فرزند، تحصیلات عالیه را هم دنبال کرده‌اند.

او همچنین نداشتن وقت کافی برای پرداختن به مسائل فرزندان در صورت تعدد انان را از دیگر باور‌های اشتباه ذکر و خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که میزان وقت، انرژی و هزینه‌ای که تک فرزند از والدین می‌گیرد، بیش از وقتی است که یک خانواده با ۲ فرزند به این امر اختصاص می‌دهند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به معایب تک فرزندی هم اشاره و بیان کرد: بعضی از والدین بر این باور هستند که باید تمرکز خود را تنها بر یک فرزند بگذارند و به بهترین نحو به آن رسیدگی کنند تا فرد موفقی شود و این در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که تنها ٢٠ درصد از تک فرزند‌ها به طور ایده‌آل به موفقیت‌ها و جایگاه‌های مهمی دست پیدا می‌کنند.

شایگان با بیان اینکه یکی از مهمترین نیاز‌های افراد چه در دوران کودکی و چه بزرگسالی، داشتن خواهر و برادر و ارتباط برابر است، گفت: بچه‌های تک فرزند، شکنندگی بیشتری دارند، چون فرصت کمتری برای همدلی دارند و همیشه در منزل تنها بوده‌اند و در ضمن هوش هیجانی کمتری خواهند داشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تک فرزند‌ها رقابت سالم را تجربه نکرده‌اند و در پذیرش دنیای واقعی دچار مشکل می‌شوند، گفت: داشتن خواهر و برادر سرمایه اجتماعی بزرگی به ویژه روز‌های سخت محسوب می‌شود، در حالی که تک فرزند‌ها طعم آن را نمی‌چشند.

او ادامه داد: اینگونه فرزندان به دلیل تجربه کم ناکامی، نمی‌توانند در اجتماع باید چگونه ناکامی‌ها و شکست و تبعیض‌ها را چگونه مدیریت کند؛ تک فرزند‌ها به دلیل اینکه مرکز توجه پدر و مادر هستند، اضطراب بیشتری متحمل می‌شوند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: معمولا تک فرزند‌ها شادابی و صمیمت را کمتر تجربه می‌کنند و احساس تنهایی آن‌ها بیشتر است و یا خیلی پایین‌تر از سن و یا بالاتر از سن خود رفتار می‌کنند، چون مدام فرمان گرفته‌اند یا فرمان داده‌اند لذا پر توقع هستند و اعتماد به نفس کاذبی دارند و در بزرگسالی تصورشان این است که همه جامعه همانند پدر و مادر باید به آن‌ها اهمیت دهند. 

شایگان همچنین با بیان اینکه تک فرزند‌ها به دلیل اینکه در منزل تنها بوده‌اند، رقابت سالم را تجربه نکرده‌اند و در پذیرش دنیای واقعی دچار مشکل می‌شوند، گفت: داشتن خواهر و برادر سرمایه اجتماعی بزرگی به ویژه روز‌های سخت محسوب می‌شود، در حالی که تک فرزند‌ها طعم آن را نمی‌چشند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی شیراز، تخقیقات نشان داده که والدینی که فرزند بیشتری دارند در میانسالی از سلامت روانی بالاتری برخوردار هستند، گفت: تاثیر بی مهری فرزندان نسبت به والدین در تک فرزند‌ها بیشتر است.

منبع: ایسنا

برچسب ها: تک فرزندی ، اجتماع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
اول یه فکری به حال مسکن و خورد و خوراک خانواده ها باشین بعد تبلیغ فرزند آوری کنید
خیلی خانواده ها به دلیل اجاره های بالا و مشکل تهیه مسکن داره از هم میپاشه!فکری به حالشون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
بچه ی سوم ، عشق و شادی را به خونمون برگردونده.
صدای کودکانش از توی همه اتاقها میاد.
پسرم هروز میگه خدایا شکرت که به ما حلما دادی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
بزرگترین هنر ضربه زدن دولت‌ها به فرزندان آینده و جامعه خواهد بود با بحران‌های اقتصادی شدید و بحران شدید کمبود مسکن و نبود زیرسازی برای شهرسازی با بحران شدید مواجه کرده و بجای حل این مسائل دولت متاسفانه رو به دلالی گسترده از طریق مالیات و جریمه روی آورده که وضع رو بحرانی تر میکنه ولی عوام رو بظاهر درگیر با سرمایه گذار کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
چطوره بگید تاثیر پول بر روند زیاد بچه آوری!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
دهه هفتاد با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر مردم رو به تک فرزندی کشوندید. الان هم با این اوضاع اقتصادی و زیاد شدن رانت خواران و مفسدای اقتصادی دیگه پولی برای مردم نمی مونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
بچه تا کوچیکه خیلی شیرینه و فقط پدر و مادرها میدونند ،
اما بالاخره بچه بزرگ میشه و خونه زندگی میخواد ، وقتی والدین بفهمند که بچه قرار نیست صاحب خانه بشه دیگه از بچه دار شدن منصرف میشه
کدام والدین سنگدلی حاضره بچه بیاره به دنیا تا یه عمر بچه اش سختی بکشه و برایش مهم نباشه که بچه اش خوشبخت بشه یا نه
اگر من خیالم از آینده فرزندم راحت بود 4 تا زن می‌گرفتم تا صاحب شست فرزند شوم چون عاشق بچه هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تو مشکلت 4 تا زنه. بچه بهونست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
توی کش ری ک ن میتونیم گوشت بخرین ن کار گیرمون میاد ن شغل مسکن بنظرتون میتونیم حتی ازدواج بکنیم بخدا با عقل جوردرنمیاد اگ زن بگیریم عروسی میخواد خونه میخوادمگه خونه پدرش اجاره نشین بوده ک بیاد با امثال ما زندگی کنه وتحت فشارباشه حداقل توخونه پدرخودش ی بیمه بازنشستگی ویه خونه داره مگه مجبوره بیاد ازدواج کنه خودشو بندازه توی ی همرمشکلات مالی من حاضرنیستم خواهرخودم روجای بد شوهرش بدم چ انتظاری ازمردم دارم ک دخترشون ب من آلاف بدن حق دارن اونها هم مگه بچشون ازپرورشگاه آوردن ک بدنش ب من نگران آینده نباشند!!!!؟؟؟تا مسولین کارز نکنند بچه ای درکارنخواهدبودپس تلاش بیجا نکنید!!!چون توی جامع ما اگ بچه بدنیا بیاد یا زیاد بدنیا بیاد فقط ی مشت بچه عقده ای توی کشور بدنیا آمده ک آرزوی حسرت خیلی چیزها رو دارن وبیماری روحی میگرن ازمشکلات ونداری!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تو چقدر ایشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
دست رو دلمون نزارید . من سال 99بچه دار شدم حق اولاد 200 هزار تومن میدن . الان سال 1402شده 1200 . مثلا در دخل و خرج سال 99 تا الان چه تفاوتی هست که مال ما کمتره و بیشترش نکردن . کی باید پیگیر این مسائل باشه فکری کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تاثیر فردی اجتماعی روحی روانی جیب خالی در خانواده
France
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
در شرایط اقتصادی اسفبار کشور که والدین باید حداقل دو شیف کار کنند تا بتوانند کرایه اجاره مسکن و حداقلی مواد غذایی برای رفع گرسنگی تامین کنند و اساسا " داشتن فرزند اشتباه بزرگی است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
توی این وضع اقتصادی یکی هم زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
خونه بدید درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
نخست فکری برای آلودگی روز افزون هوا و صدا و تراکم جمعیت کلانشهرها بکنید، یه فکری برای صفهای طولانی پمپ بنزین ها، نانوایی ها، بی کیفیتی مواد غذابی بکنید. مردم خودشون می دونند در مورد فرزند آوری چگونه عمل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
آوردن بچه کلا اشتباهه حتی یکی هم اضافه است، پس کلا قید بچه را بزنید راحت به عشق و حالتون برسید و کیف کنید.
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
والا