مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بر اساس علتیابی اولیه خاکهای زیر لوله در عمق ۱۲ متری ریزش پیدا کرده و لوله سست شده بود و در دو جا شکستگی داشت و به تدریج فاضلاب نشت پیدا کرده و در زمانهای متوالی نشت فاضلاب باعث ریزش خاکهای اطراف و ایجاد یک حفره بزرگ زیر اتوبان شده بود.
منصور شیشهفروش با اشاره به از سرگیری ترد در اتوبان شهید آقابابایی از صبح امروز افزود: از ابتدای وقوع این حادثه، ۴۸ ساعت طول کشید تا تعمیرات و تعویض لوله انجام شود و در نهایت پس از حدود ۶۰ ساعت عملیات اتوبان شهید آقابابایی به اتمام رسید.
او با بیان اینکه در ابتدا با مشاهده یک حفره، ابلاغ کردیم که بلافاصله آب و فاضلاب و آتشنشانی به محل حادثه بروند و کار کارشناسی را آغاز کنند گفت:
هنگامی که فروچاله تأیید شد، پلیس راهور لاین محور جنوب به شمال اتوبان را مسدود کرد، پس از آن ایجاد راه دسترسی به آن فروچاله و بازگشایی مسیر انجام شد. بیش از ۲۰ دستگاه خاور و ماشین سنگین، بیل مکانیکی و سایر تجهیزات به محل ارسال شد، با توجه به اینکه مسیر مسدود و ترافیک سنگین بود، رسیدن این ماشینآلات و تجهیزات به منطقه کارگاهی دشوار بود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وجود شکافی با دهانه ۱۵ متر و عمق ۱۲ متری افزود: به دلیل اینکه نشست زمین و لوله آسیب دیده در مسیر فاضلاب و جریان فاضلاب به دلیل خاک و گل و لای مسدود شده بود و عملیات بازگشایی لوله در شرایط سختی انجام گرفت. تعداد زیادی پمپ فاضلاب پمپاژ کرد تاوروی لوله باز شود. این بخش از عملیات تا ۲۴ ساعت طول کشید تا اینکه نیروهای عملیاتی توانستند لوله را ببینند.
شیشهفروش اضافه کرد: شکستگی لوله از دو قسمت بود که ۱۲ متر از لوله تعویض شد و پس از آن بازگشایی مسیر لوله به سمت منهول و تحکیم و ایمنسازی خط لوله در دستورکار قرار گرفت و با مصالحی نظیر خاک و بلوک، عملیات پرسازی با حضور کارشناسان ناظر شهرداری، سازمان عمران شهرداری و آب و فاضلاب استان انجام گرفت.
او با بیان اینکه تمام اقدامات براساس استانداردهای لازم بود، افزود: ایمنی و پرسازی به شکلی بود که زیرسازی و آسفالت محدوده دچار نشست مجدد نشود.پرسازی اطراف مطابق با استانداردها صورت گرفت. آسفالتریزی نیز شب گذشته انجام و امروز صبح اتوبان بازگشایی شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ساعت ۸ صبح ترددها در حال انجام است، مقرر شد که شرکت آب و فاضلاب اتوبانهای دیگر را اسکن کرده و عملیات ژئوفیزیکی انجام شود تا ببینند چنین مشکلی در نقاط دیگر وجود دارد یا خیر. میتوان گفت که ۳۰۰ کیلومتر از شبکههای فاضلاب شهر اصفهان فرسوده است که ترمیم و تعمیر ۳۰ کیلومتر از آن در اولویت اول قرار دارد و شناسایی شده است که بعضی از لولههای فاضلاب ۵۵ سال قدمت دارد.
او با اشاره به نیاز استان به تأمین اعتبارگفت: نیاز است که سههزار میلیارد تومان به استان داده شود تا بتوان مناطق اولویتدار و خطرساز را بازسازی کرد و انجام این اقدام کمک وزارت نیروی کشور را میطلبد. مقرر شد یک تیم فنی با همکاری سازمان راه و شهرسازی، سازمان زمینشناسی و استفاده از ظرفیتهای علمی مناطق دیگر را بررسی کنند که اثرات فرونشست چقدر در این حادثه تأثیر داشته است.
شیشهفروش اظهار کرد: علتیابی اولیه این حادثه این بود که خاکهای زیر لوله در عمق ۱۲ متری ریزش پیدا کرده و لوله سست شده بود و در دو جا شکستگی داشت که به تدریج فاضلاب نشت پیدا کرده و در زمانهای متوالی نشت فاضلاب باعث ریزش خاکهای اطراف و ایجاد یک حفره بزرگ زیر اتوبان شده بود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این حادثه ۱.۵ میلیارد تومان خسارت برای آب و فاضلاب به همراه داشت، گفت: البته هزینههای غیرمستقیم آن نیز پنهان است و درخواست داریم که برای بازسازی و نوسازی خط لوله فاضلاب قدیمی اعتبارات ویژهای تخصیص پیدا کند.
او با تشکر از همکاری و صبر مردم و اقدامات به موقع پلیس راهور، اصحاب رسانه، عوامل فنی آب و فاضلاب، شهرداری، سازمان آتشنشانی، فرمانداری اصفهان گفت: همچنین عنصر هماهنگی در مدیریت بحران بسیار مهم است و یکی از ویژگیهای این حادثه این بود که هماهنگیها به شدت پیگیری شد و اطلاعرسانی لحظه به لحظه انجام گرفت.
منبع: ایمنا