تاراجگران آثار تاریخی به بهانه پیدا کردن گنج، بخشی از یک «هاون» را در نزدیکی سنگ نگاره جهانی اردشیر بابکان در فیروزآباد منفجر کردند.

 در چند سال اخیر، تجاوز و کند و کاو‌های غیرمجاز سودجویان آثار تاریخی در کنار و حتی عرصه یادمان‌های تاریخی و فرهنگی زیاد شده که به یکی از چالش‌های مهم و بزرگ وزارت میراث فرهنگی تبدیل شده است.

برخی افراد نابخرد به بهانه‌های خیال انگیز پیدا کردن گنج که هیچ وجود خارجی ندارد به اموال و آثار تاریخی و فرهنگی تجاوز و اقدام به حفاری‌های غیرمجاز می‌کنند. یکی از آثار تاریخی که به تازگی مورد دست اندازی قرار گرفته بخشی از یک «هاون» دستکند ساسانی در فیروزآباد است. 

هاوَن یا هَوَنگ، ناوَن یا جوغَن به گودی حفر شده در دل چوب یا سنگ یا ظرفی سنگی یا فلزی گفته می‌شود که در آن ادویه و تخم‌های گیاهان و غیره را با دسته‌ای می‌کوبند و یا می‌سایند.

سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس اظهار کرد: تاراجگران و چپاولگران میراث فرهنگی به تازگی بخشی از یک «هاون» دستکند ساسانی که در زبان توده مردم به جوغَن نامدار است و پیرامون آن را که در نزدیکی سنگ نگاره جهانی اردشیر بابکان در رودخانه تنگاب فیروزآباد و در بلندای کوه است، منفجر کرده اند.

منفجر کردن بخشی از یک هاون دستکند ساسانی در فیروزآباد

او ادامه داد: کمبود نیروی انسانی در یگان حفاظت میراث فرهنگی در سراسر کشور، سبب شده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نتواند به درستی از یادمان‌های تاریخی و ملی کشور پاسداری و حفاظت کند و یادمان‌های تاریخی و ملی دستخوش تهدید‌های انسانی و یورش نابخردانه قاچاقچیان و تاراجگران قرار گرفته است.

 آریا تصریح کرد: از سوی دیگر، نبود آموزش و آگاهی رسانی درست به توده مردم، فقر فرهنگی و زیادی خواهی‌های برخی مردم که همواره دوست دارند «ره صد ساله را یک شبه بپیمایند»؛ و هرچه زودتر پول دار شوند، سبب شده برخی از افراد به یادگار‌های نیاکانی خود به بهانه یافتن گنجی که هیچ وجود خارجی ندارد دستبرد زده و به آن‌ها آسیب برسانند. 

او اضافه کرد: در دو سه سال گذشته به اندازه‌ای دست اندازی‌ها و کند و کاو‌های غیرمجاز سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی در کنار و حتی عرصه یادمان‌های تاریخی زیاد شده که به یکی از چالش‌های مهم و بزرگ وزارت میراث فرهنگی تبدیل شده است.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس بیان کرد: اگر هرچه زودتر مدیران فرهنگی ارشد کشوری و وزیر میراث فرهنگی چاره‌ای برای جلوگیری از اقدامات سودجویان آثار تاریخی نیابند و شمار نیرو‌های یگان حفاظت افزایش پیدا نکند و امکانات و تجهیزات آن‌ها به روز نشود، در آینده‌ای نه چندان دور، بیشتر یادمان‌های تاریخی کشور نابود شده یا آسیب جدی و برگشت ناپذیری خواهند دید.

او با تاکید بر اینکه تاراجگران میراث فرهنگی به بهانه پوچ و خیال انگیز یافتن گنجی که وجود خارجی ندارد به بخشی از «هاون» دستکند ساسانی دستبرد زده و آن را منفجر کرده اند، گفت: آنچه هم اینک مهم است در خطر بودن میراث جهانی شهر فیروزآباد است که سنگ نگاره تاج ستانی اردشیر بابکان در رودخانه تنگاب و سنگ نبشته پهلوی ساسانی مهرنرسه یا مهر نرسی و ویرانه‌های پل ساسانی مهرنرسه در آن جای دارد. زیرا «هاون» دستکند ساسانی بر فراز کوه و ۲ متری سنگ نگاره و سنگ نبشته ساسانی جای گرفته که از کف زمین قابل دیدن نیست و به گونه اتفاقی و برای بررسی از نزدیک و نگاره برداری از سنگ نگاره به بالای کوه که دسترسی سختی هم دارد، رفتم که با چنین صحنه‌ای روبرو شدم.

 این فعال میراث فرهنگی اضافه کرد: برپایه مسئولیت اجتماعی خویش با رفتن به اداره میراث فرهنگی مرکز استان و نشان دادن نگاره ها، موضوع را به مسئولان میراث فرهنگی گزارش داده ام.

تابلوی فلزی میراث جهانی اردشیر بابکان در فیروزآباد

او ادامه داد: همچنین تابلوی فلزی معرفی میراث جهانی که بر روی یک تکه سنگ کار گذاشته شده است و در بخش ورودی رودخانه تنگاب جای دارد از جا کنده شده است که جای پیچ‌های آن بر روی تکه سنگ نمایان است.

سنگ نگاره تاج ستانی اردشیر بابکان به انگیزه روی کار آمدن شاهنشاه ساسانی و بنیادگذاری دودمان ساسانی به وسیله او تراشیده شده که دارای ارزش و اهمیت فراوانی از دیدگاه تاریخی و مطالعات باستان شناختی است. 

این سنگ‌نگاره در فیروزآباد قرار دارد و در ۱۲ اسفند سال ۱۳۱۵ با شماره ۲۶۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. فیروزآباد در فاصله ۱۱۱ کیلومتری شیراز قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما جیبشو نزنین سعدی بودجه نمیخاد از در آمد خودش بجای بخور بخور خرج خودش کنین
United States of America
یک انسان
۰۰:۵۳ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
کاربر علی ۹:۵ بیشعور شماهسنتی ک هویت وتاریخ کشورتونمیدونی اصیلترین آدم ها دراین نقطه زندگی میکنند و ایرانی اصیل هستند همه رو ب یک چشم نبینیم لطفا یاا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
احتمال حمام شمعی بوده اگر از کناراش رودخانهویا ابی خوب داشته باشد چون من مال کرد دشت از نزدیگ دیده بودام ان هم قبل از مرمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
در شهر دوزه از توابع بخش سیمکان پارسال با باروت به سنگ بزرگ ترکوند ویه تابوت بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
شناسنامه و هویت داری،اراعه ونشون بده،اینده ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
خوب یه قانون خوب بذارید هر کسی علاقه داره برای کاوش آموزش ببینه ومجوز بگیره ..کسانی هم که پیدا میکنن یه پول قابل توجه بهشون بدید ..حالا مگه زیر زمین بماند چه سودی برای کشور و مردم داره به جای اینکه سر از موزه های غربی در بیاره به نام کشور و ملت ثبت میشه ارز آوری خوبی هم داره بحث فرهنگی هم جای خود ...
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۲:۵۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
متأسفانه وجود پلیس اماکن تاریخی به شدت احساس می شود عدم وجود قانون سختگیرانه برای کسانیکه که به همه چیز دهن کجی میکنند نمونه کوچک آن وحوشی که با اسپری وکلید ومیخ پلهای تاریخی اصفهان را به فنا داده‌اند وهیچ قانون باز دارنده ای وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
باید دوربین مدار بسته و سیستم های حفاظتی مستقر کرد تا الانم تعجبه این کار نشده
Iran (Islamic Republic of)
دوستدار وطن
۱۸:۵۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
کسانی که مدعی نگهبانی و نگهداری اماکن تاریخی و باستانی هستند لطفا بفرمایید چرا سنگ نگاره پیروزی که بزرگترین سنگ نگاره ایران میباشد در حال خراب شدن و نابودی میباشد؟؟؟
یعنی یک امکانات بسیار ساده نمیتونن جهت محافظت بزارن؟
و جوغانی که با دینامیت منفجر شده که دقیقا کنار جاده هست و دائم ماشین در حال گذر هست و فاصله کمی با نگهبانان میراث دارد
چطور هیچکسی متوجه این کار نشده
چطور همچین جای شلوغی دینامیت منفجر شده

از حفاظت میراث خواهش میکنیم جهت روشن شدن افکار عمومی توضیحات رو اعلام بفرمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
بله
Germany
حمید
۱۸:۲۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
من به شخصه با تخریب اثار و مناطق باستانی که نشانگر تاریخ این خاک هستش مخالفم و بنظرم باید افرادی رو که میرن به امید پیدا کردن گنج مجسمه ها و اثار و اماکن ثبت شده رو تخریب میکنن مجازاتی درخور خلافشون واسشون ببرن ، ولی یه عده افراد هم هستن که از سرمایه و وقت و توان و ...خودشون مایه میزارن و توی کوهها و تپه ها و قبرستونهای قدیمی دنبال اموال و بقول عامیانه گنجهای مدفون در دل کوه و خاکن که از خداوندگار عالمیان تمنا دارم به نتیجه مطلوب و ارزوشون برسند ، چون حفاری یه غار در دل کوهستانها و بیابونها و قبرستونهای قدیمی نه ضرری به منو شما میزنه و نه به دولت و اموال شخصیه کسی ، پس خواهشن همه رو به یه چشم نگاه و قضاوت نکنیم ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
واقعا ایا این د رست که بعد مرگمون یکی بیادارامگاه.ابدی کسی رو تخریب کنه .خیانت ازاین بزرگترنخواهیم دید
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۱۲:۲۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
کی گفته گنج دروغه بعضی ها زرنگن میرن در میارن تو نمیتونی دربیاری زورت میاد ؟ گنج را باید پیدا کرد و در آورد وگرنه زیر زمین خراب میشه باید درش آورد خوب شد حالا راحت شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
یه قانون مصوب بشه با اطلاع. هماهنگی و آموزش اصولی حفاری آزاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد دهقانی
۰۹:۴۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
خیال انگیز؟! پوچ؟! وجود خارجی نداره؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۰۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
عجب آدمهای بیشعوری. راستی. حالا آدرش،کجاست این مکان تاریخی خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
جسارت نباشه یه میهن پرست همیشه باید تاریخ کشورشو بدونه
برو سرچ کن مهد و پایتخت دوره‌ی ساسانیان کجاست یا اولین شهر دایره‌ای کل جهان تا بهت بگه کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
اقتصاد و تورم را رسیدگی کنید تا وضعیت مردم بهتر شود کسی دنبال گنج نمی رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
در کشور غارتگران زیادی وجود دارد اینم +اونا
India
سربازج فراموش شده وطن
۰۵:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
سلام مردم گرسنه اند ندارند همه دوست دارند خوب زندگی کنن با کارگری با کارمندی بازنشستگی چیجوری زندگی کنن نه مسافرتی نه تفریح داریم دیگه عمری باقی نمانده برامون ای کاش منو تکه تکه میکرد تا این همه شرمنده زن وبچه هام نمی‌شدم به هردری زدم میزنم زندگیمان بهتر بشه نمیشه نشد دیگه آرزوی خودکشی را ندارم درحال حاضر باید دوچیز داشته باشی تن سالم پول حالا اونی که هردوی این ها را نداره چه میگذره بهش
Germany
ناشناس
۰۴:۵۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
بله خبرنگار کاملا درست گفته

اما انگار خبر نداره

که اکتشاف گنج و دفینه از سالیان پیش ، تفریح بزرگان بوده

تناژ برمیدارند و بعدشم دینامیت و ...

کجایی خبرنگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
اینارو ول کن اصلیش تو اصفهانست که داره بخاطر خشکسالی نیست نابودمیــــشه.بیاین اصفهون ببینید،چ خبره است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
حق الناس هست چوب خدا صدا نداره
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۳۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
بلایی سر این ملت آوردن که دیگه ادم مجبوره یا بره دنبال گنج یا بره قاچاق فروشی یا دزدی کنه وگرنه در غیر این صورت اخه با حقوق ۵ میلیونی چطوری زندگی کنه چطور خونه بخره چطوره ماشین بخره
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۲۳:۲۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
شما چه ساده‌ای اینها میگن مردم نباید بخورن خودشون میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۲:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
تمام گنج های ایران را به بهانه های واهی ایجاد کارخانه یا پرورش ماهی خودتون دارین غارت میکنید به کشورهای دیگر میفروشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
خوب شکم مردم گرسنهی جوری باید سیر شه ۰یارو از سیستان تا کرمانشاه ۴گالن بنزین رو به موتور میبنده مگه چقد سود میبره یا زنان کولبری که ی یخچال رو از کوه میبرن بالا۰۰۰وقتی درد مردمو نمیدونید نظر ندید۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
آتیش بیفته به جانتان بار آخرتان باشه خدا مرگشان بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
مسئولان میراث فرهنگی خودشون مشکل دارن که اوضاع این شده وقتی لوح زرین هخامنشی ،مجسمه چند هزار ساله ،انواع آثار باستانی با ارزش توسط کارکنان میراث فرهنگی تاراج میشه به مردم چی باید گفت ؟ اخیرا هم چشممون به ناپدید شدن فرشهای سعد آباد روشن شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اول از همه اینکه دزدی نیست،اگر به رساله مراجع تقلید رجوع کنید به این مسئله برمیخورید که اگر کسی گنجی پیدا کرد با دادن خمس آن می‌توان گنج را فروخت
India
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چندتا فرش ملی دزدیده شده
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۲۰:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
آیا می دانید پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور با بیش از ۱۷سال سابقه خدمت هنوز به صورت قرارداد کارمعین مشغول خدمت هستند .قطعا امنیت شغلی انگیزه کافی را به این نیروهای خدوم خواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۲۰:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه آرای صادره قضائی بازدارندگی کافی راندارند ودر اکثر موارد علی رغم تلاش ضابطین برای دستگیری افراد مجرم ومتخلف در مکانهای صعب العبور در نهایت مجازات ایشان تعلیق می گردد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۴۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
این گنج ها رو اجداد همین مردم گذاشتن برای این فرزندانشون نه دولت بیاد ببره برای خودش
چه فایده داره وقتی هم که میوفته دست دولت معلوم نیست سر از کجا در میاره
من چندین بار داخل خود رسانه ملی شنیدم کتاب پیدا شده خط میخی و.... کجان این کتاب ها و....
بیخیال بزارید مردم هم بخورن
هیچ چیز خوبی وارد موزه نمیشه تجربه نشونمون داد
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۲۰:۵۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
یک قشر از بچه های پاک ، مخلص و بی ادعا و از همه مهمتر وفادار به مردم و تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی متولی حفاظت از میراث فرهنگی هستند .با افتخار تاکنون گزارشی مبنی بر تخلف ایشان دریافت نشده است
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی م
۱۹:۲۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه در زمانی که ایران دست انگلیسی ها افتاد هر چی زیر خاکی که نسخه داشتن همشو انگلیسی ها بردن دیگه چیزی نمونده اگرم الان چیزی پیدا بشه شانسی هست و بدون نسخه
Iran (Islamic Republic of)
بختیار حسامی
۱۹:۲۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
هرکس میتونه بره در بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
از مسئولین حفاظت از آثار باستانی خواهشمندم نگذارید آثار باستانی غارت شود وسرا ز کشور های دیگر در بیاورد یا بیشتر ا زاین نابود شود چرا که آثار باستانی نشانه فرهنگ تاریخ وتمدن کشو ر است اگر تاریخ وتمدن کشور نابود شوددیگر کشور ها ادعای حاکمیت قسمت هایی از ایران را مثل کشور کوچک وپرروی امارات می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چرامیریدگنجهارودرمیاریدبذارید بمونه
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۲۰:۴۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
بعضی ها فکر می کنند زیر زمین مثل گاوصندوق طلافروشی ویا خزانه بانک مرکزی است .ولی باید توجه داشت که بسیاری از آثار تاریخی ارزش مطالعاتی ودیرینه شناسی دارند ونه ریالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اینا گنج یاب نیستن بلکه اینا ایران ستیزانه هستن که کمر به نابودی آثار باستانی ‌تاریخی تمدن ایران بستن تا بگن ایران کشوری کهن نیست وتاریخی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
از بومیان محلی استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۲۰:۴۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
دريافت اطلاعات مرتبط با جرائم حوزه ميراث فرهنگي و پاسخگوئي به گزارش هاي مردمي سامانه جامع ارتباط تلفني « 09662
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
این کار کسانی که به اسم سود جو می نامید نیست. عده ای که با فرهنگ و نمادهای متمدنی ایرانی خصومت دارند، در حال نابودی و محو این نشانه های تمدنی هستند. والا کدام آدم نادانی نمی‌داند که در دل سنگهای طبیعی چیزی نهفته نیست و نباید آن را منفجر کرد؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۱۳:۳۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اکثر کسانی که دنبال این برنامه هستند خودشان از پرسنل اخراجی و یا مشغول به کار میراث فرهنگی هستند ، لوح تخت جمشید را در دهه هفتاد از موزه ملی چطور غیب شد ، توسط یکی از پرسنل خود موزه ربوده شد و تکه تکه فروخته بود یک میلیون تومان
Iran (Islamic Republic of)
دایی حسین
۱۲:۲۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام ای وای چه خسارتی وارد کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه میراث فرهنگی فقط اسمش مونده فقط بوجه میگیرن واسه کاسبی خودشون اصلا میراث فرهنگی وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۲۰:۳۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
کدام بودجه ؟؟؟؟در یافتی دو نفر از پرسنل حفاظت میراث به اندازه یک کارمند در سایر ادارات نیست .خودروها وتجهیزات متعلق به عهد دقیانوس است
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
افراد سود جو در همه دنیا هستن بخدا ۷۰درصد اینایی که دنبال گنج می‌گردن جوونهای بیکار و شکست خورده هستند که هیچ حمایتی نه از طرف دولت و نه از طرف خانواده هاشون ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
کعبی از خوزستان
۱۲:۲۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
مردم از بیکاری به‌سراغ دنبال گنج یابی می روند کار تمام مشکلات زیادی از مردم را حل می کنند اگر کار نباشد فقر و و بدبختی به وجود می آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چرا میراث فرهنگی ایران ، میراث فرهنگی استان ها همین ها بکار نمیگیر تا تاریخ ایران زودتر پیدا کنند ، هم از بیکاری در میان یک شغل براشون میشه و دیگه خودشون از تاریخ ایران مال میراث فرهنگی به خوبی دفاع و از نابودی جلو گیری میکنن تا بی نهایت ،براشون شغل ، بیا اینم از راه حل ، اگر عمل کنی که این کار نمیکنی چون تعداد میراث فرهنگی کم باشه برای اون بهتر هست چون پول و خانه و ماشین و غیر که به نامه میراث فرهنگی از دولت گرفت میشه بین خودشون تقسیم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۱:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
شدت عمل برخورد قوه قضاییه باید متناسب با بزه ارتکابی باشد وگرنه باید خودمان را برای تماشای آثار باستانی جدید ایرانی در اقصی نقاط عالم آماده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
جریمه برخوردار اگر قاطع و بازدارنده باشه، نیازی به نیروی محافظتی زیاد نیست،
باید اشد مجازاتم بذارن
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۲۰:۳۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اگر نیروی حفاظتی نباشد چه کسی وظیفه دستگیری وسپردن متهمان را به دادگستری انجام خواهد داد ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
داود بزرگمهر
۱۱:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام بر عقل و سلام فهم و شعور شاید یک قرن است آثار باستانی به شکل ها مختلف غارت میشود چرا ؟علت بی سوادی نمایندگان باستان شناسان و بخل و حسد ورزی و دخالت بیگانگان در ذهن های کودن کارشناسان باستان شناسی ماست که اینطور القا کردند که هر گونه حفاری و کشف و و یافتن آثار باستانی جرم است به این ترتیب القایات بیگانگان در بزرگان باستانی ما باعث شده بازار قاچاق عتیقه‌جات داغ باشد با این کار صدمات جبران ناپذیری به آثار مهم زده آند و از طرفی آثار بسیار نفیس از کشور ده ها سال است قاچاق میشود یا اگر نشود طلا یا نقره باشد آب کرده و در بازار فروخته آند این است فهم و درک از اکتشافات باستانی و کارشناسان ما هم طرفدار اش هستند عوض اینکه قانونی کنند و حق کشف بدهند تا این آثار در کشور بماند کاری را می کنند که خارجی ها میخواهند بی فکر و بی عقلی سماجت با بخل و حسد کشور در این مورد غارت شده نمایندگان محترم کشف و حفاری و حق کشف بدهید کشور را از دست یک سری کارشناس بی عقل نجات دهید به نفع خارجی حرف میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
من موافق هستم اقا حق کشف بدید
به خدا اینطوری هم حفاری های درد سر ساز نخواهیم داشت هم اموال تاریخی به تاراج نمی‌رود عزیز من یه مالی که ده میلیارد بیرون کشور پولشه اگه من در بیارم و به میراث بخوام بفروشم به ۵۰۰ ملیون هم راضی ام به خدا

اینا همه نقشه ضد انقلاب و مافیا معاند هستش که اجازه نمیده مردم عادی دنبال این کار برن
آقا مگه بده هم شغل درست کردی و هم از تاراج جلوگیری کردی

ولی مافیا هم.... و میخواد هم خرما رو
میخواد تو در بیاری اونم مفتی ازت بگیره و هم زندانی کنه تو رو
لعنت به مخالفین و معاندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
الان کلی میان می گن چرا نظارت نیست! مرد حسابی ما تو کشورمون هزاران اثر تاریخی داریم که خیلیاش تو کوه و بیابونه! بنظرت واسه هرکدوم تو کوه و بیابون باید نگهبان گذاشت! یکم فکر کنین! مشکل فرهنگ ماست که باید درست بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
از کدوم فرهنگ حرف میزنی، مردم کشورمون فقط گرسنه هستند میدونی؟
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۲۰:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
احسنت دقیقا درست می فرمائید .فقط بازدید برخی از آثار تاریخی در کوهستانها ویا کویر یک روز کاری کامل طول می کشد .
Iran (Islamic Republic of)
حمید شمالی
۰۰:۳۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
آقایونی میگن نظارت کمه چرا همش منفی گرا هستن چون خودشون کاری از دستشون برنمیاد نمیخوان کسی‌هم به چیزی دست پیدا کنه. این بیلو کلنگ داخل خونه همه هستش چرا خودشون نمیخوان بخودشون زحمت بدن. این اموال گرانبهای قدیمی تا کی باید در دل خاک بماند سودش بر ملت چیست. خوشا آنکه یکی از آن قسمتش بشود. نوش جانش زحمت دارد آسان نیست خودش آید؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
وقتی مردم گرسنه و بیکار بشن دست به همه کاری میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چرا از عدم انجام وظیفه، ترک فعل و بی‌مسئولیتی نهادها در این خصوص گزارش نمیزارید.
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۲۰:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
ترک فعل ،بی احتیاطی وبی موالاتی زمانی محرز می شود که امکانات ،عده وعده نهاد متولی مانند میراث فرهنگی در حد کفایت باشد
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۱۰:۳۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
عزیزم چرا نوشتی به دنبال آثار تاریخی که وجود ندارد میگردند ، همان مکان که خودش آثار تاریخی محسوب میشه ، اگر منظورتان زیر خاکیست که نباید وجودش رو انکار کرد ، باید فهماند که هر جایی وجود ندارد و بسیار بسیار کمیاب است ، خیلی ها به طمع آن هزینه های گزافی کردند و آخرش هیچی شد ، خیلی ها زندگیشان نابود شد بخدا ایجوری نیست که رؤیا پردازی میکنید ، اصلا قایم کردن پول قوانین ندارد که کارشناسی شود چند متر تا پول مانده همه اش داستان است ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام یک سوالی دارم چطور کسایی که بخواهند ره صد ساله را با یافتن برای گنج و ثروتمند شدن بپیمایند آبله و نابخرد هستند ولی کارمندان بانک یه به محض ورود به بانک ره هزار ساله را یک ساله می پیماید به لطف قوانین یک طرفه به نفع آنها و یا دلالان مسکن و خودرو که با نبود کالا و افزایش تقاضا ره میلیون‌ها ساله را یه دقیقه‌ای طی میکنند بدون نظارت دولت و مجلس و ... و یا کارمندان ی بعضی ادارات فقط کارت بکشند و اسکن کنند و بعد بروند دنبال دلال بازی در حضور و با علم رئیس پفکی اداره و یا اون کسایی که با پول مردم صاحب معادن طلا و سنگهای قیمتی و غیره شده اند و در حال استخراج هستند و همواره مالیات هم نمی‌دهند و به محیط زیست و ... فلان میکنند و ره میلیاردها ساله را ثانیه ای طی میکنند و و و ... آبله و نابخرد نیستند ، مشکل در مملکت ما عدم قوانین درست و ضمانت اجرایی و نداشتن تقوا و نداشتن عدالت هست که مردم هر روز فقیرتر میشوند و ثروتمندان مردم هر روز کلفت تر می شوند. شما بروید دنبال ریشه مشکلات و به بعضی هم حق بدهید که نخوا ند از ثروتمندان خیلی خیلی خیلی .... عقب بیفتند ما هم آدم هستیم و رفاه میخواهیم ما هم زن و بچه داریم ما هم دلمان بعضی چیزها را میخواهد یک کم انصاف داشته باشید ثروت در حد عدالت برای همه و فقر هم در حد عدالت برای همه نمیشه یکی در عرش اعلا باشه تو مملکت اسلامی و دیگری در ماه مذلت و بدبختی و فقر تو را به خدایی که می‌پرستید عاقل باشید و خدا ترس و عدالت خواه
Iran (Islamic Republic of)
جعفر محمدی
۱۴:۳۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
خدا پدر مادرت رو بیامرزه که حرف حساب میزنی ، منتها برادر من اینا میگن مردم نبرن ، ما ببریم بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۱:۴۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
احسنت،وقتی که عده ای مملکت وتاراج کردند پس عده ای دیگر هم این حق وبه خود میدهند که تاراج کنند مثل این حفارها ی له اصطلاح غیر مجاز
Iran (Islamic Republic of)
ژنرال
۲۳:۰۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
به فکر معیشت و رفاه مردمم باشید تا این اتفاقات ناگواری نیفته بعدشم عکس هارو ببینید رها شده به حال خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
برادر من گیریم که اینطور باشه و عدالتی هم نباشه ولی این دلیل بر حفاری غیر مجاز و یافتن گنج و تخریب نمیشه چون همه در این قضیه منظورم گنج و غیره هست حق دارند و یه جورایی بیت المال هست در این صورت فرقی بین تفکر شما و کسایی که در فکر چپاول مملکت هستند وجود نداره ، بله باید عدالت باشه ولی با این کارها عدالت به وجود نمیاد و فرقی بین دزد و قاچاقچی و حفار غیر مجاز و غیره نیست، برای هر چیزی باید از راهش وارد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
جریمه این افراد سبک است چرا قاطعانه بر خورد نمی‌شود چرا دولت به میراث فرهنگی که صد ها سال قبل دولت ها نگهداری کردند در این نطام اهمیت جدی داده نمی شود وچرا های زیاد
Iran (Islamic Republic of)
سلام برحسین شهید
۱۰:۰۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
الان همه شدند متخصص گنج.بعضی هایی دسته طی درست کردند میگردند بیابانها را.هرکسی اینها را نگاه کنی فکر میکنی جد و آبادشان متخصصی.اصلآ پیداکردی به کی میخوای بفروشی .یقین بدان با دست خودت قبرخودت رو کندی.تا قسمتت نشی فلک نمیتونی برای تو کاری انجام بدی.بهترین تشکیلات رو داشته باش وقتی خدا نمیخوادبه این داستان برسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
اگه در کشور کار درست حسابی و درآمد کافی برای مردم میبود هیچ کس بجز عده انگشت شماری دست به این اقدامات نمیزدند، رفتن دنبال گنج از نا امیدی طرف برای درست کردن یک زندگی نرمال است!!!!! حالا بماند که اکثر گنج ها در آورده شده و میشه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
درمیان کوههای روستای ما قلعه قدیمی بود که بزرگتر ها می گفتند در گذشته چیزهائی درآن پیدا شدچند سال قبل یک گروه با تمام تجهیزات سنگین جاده سازی کردند به بهانه معدن مس بعد دقیقا به مکان این قلعه رفتندگویا با اسکن و لوازم حرفه ای شناسائی یک نقطه کرده بوددند و همان نقطه را حفر بعد تمام تجهیزات خود را جمع کرده رفتند گفتند مس ندارد پاسگاه منطقه آمده بود اینها مجوز داشتند من خودم به اطلاعات خبر دادم گفتند به میراث فرهنگی بروید بالاخره ما اطمینان داریم هرچه بود بردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
این جور چیز ها که فرمودین هر روز و هر هفته و ماه در کشور اتفاق میفته ولی چون رسانه ای نمی‌شود مردم خبر دار نمی‌شوند
Iran (Islamic Republic of)
محمدپارسا
۲۰:۱۸ ۱۳ تير ۱۴۰۲
فضول.نوش جونشون.هرکی میتونه دربیاره بفروشه بخوره دمش هم گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
خدا هدایت کنه همه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
تا زمانی که مسئولان به موضوع فرهنگ و تاریخ اهمیت ندهند همین آش و همین کاسه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
نگهبانی میگذاشتی تا آثار تاریخی از ببین نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
این که خوبه تابلوی آهنی بالا سر مزار پدربزرگم را بریدند و دزدیدند آخه ضایعات آهن کیلویی 13هزارتومن همه دزد میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
تازه کوه که سهله میگن فرش زیرپاه بردن