رجبی گفت: شفافیت در تبیین حدود و ثغور هنجار‌های جامعه از عوامل ساختاری پیشگیری و کاهش وقوع جرم است.

غلامرضا رجبی، مشاور معاونت کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد راهکار‌های کاهش وقوع جرم در جامعه بیان داشت: وقتی قوانین به خوبی تدوین شود و زمینه‌های تنبیهی جرم شفاف شود می‌تواند به کاهش جرم کمک کند.

وی افزود: عوامل موثر در پیشگیری و کاهش وقوع جرم به سه دسته عواملی فردی، خانوادگی و ساختاری تقسیم می‌شود که در بیان عوامل فردی برخی جامعه شناسان برخی ویژگی‌های زیست شناسی افراد را از لحاظ فیزیک آناتومی مثل افراد دارای هیکل قوی، افراد دارای صورت استخوانی و... در وقوع جرم موثر می‌دانند.

ملکی با بیان اینکه بر اساس نظر جامعه شناسان برخی ویژگی‌های وراثتی و ژنتیکی هم در وقوع جرم موثر است. اظهار داشت: میزان تاب آوری، میزان یادگیری مهارت‌ها از دیگر عومل فردی موثر در کاهش جرم محسوب می‌شود.

مشاور معاونت کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در حوزه اجتماعی در تعریف آکادمیک از جرم باید کلان‌تر و متفاوت‌تر از دیدگاه حقوقی به موضوع نگاه کرد.

وی بیان داشت: آسیب‌های اجتماعی محصول عدول از هنجار‌ها، ارزش‌ها و قوانین هر جامعه است و برای بعضی از آسیب‌های اجتماعی که مغایر با هنجار‌ها هستند از منظر قانون گذار مجازات و تنبیه دیده شده است که مفهوم کلاسیک جرم از منظر حقوقی را تداعی می‌کند.

ملکی در ادامه بیان داشت: برخی اوقات عدول از هنجار‌های غیر رسمی هم از منظر جامعه می‌تواند موجب سرزنش و نکوهش قرار بگیرد که این بخش از آسیب‌های اجتماعی انحراف یا کج روی اطلاق می‌شود.

وی ارتقاء سلامت روان، ارتقاء سلامت جسم و سلامت اجتماعی افراد، افزایش مهارت‌های اجتماعی افراد، افزایش فعالیت‌های فردی و گروهی را از جمله راهکار‌های پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد و بیان داشت: اگر نظارت اجتماعی باشد می‌تواند کمک کند که مجرمین به راحتی جرم نکنند.

*** اصلاح ارتباطات اجتماعی از راهکار‌های کاهش وقوع جرم

اعظم موحدی، کارشناس خانواده نیز در این برنامه در بیان راهکار‌های کاهش وقوع جرم گفت: برای کاهش وقوع جرم باید اصلاحات در ارتباطات اجتماعی داشته باشیم و عدالت در جامعه کامل اجرا شود.

وی افزود: احترام به فرزند، استحکام روابط خانوادگی، تعلیم و تربیت صحیح و داشتن آموزش عمومی، اشتغال زایی و مسئولیت پذیری عوامل دولتی از عوامل موثر در کاهش وقوع جرم است.

موحدی با تاکید بر اینکه خلاء قانونی و عدم هماهنگی در دستگاه‌های دولتی از علل وقوع جرم است بیان داشت: خانواده‌ها برای داشتن روابط خانوادگی صحیح و افزایش صمیمیت و حفظ بنیان‌های خانوادگی از کلمات جادویی لطفا، متشکرم و عزیزم استفاده کنند.

وی گفت: قدردانی کردن، تعامل مثبت، توجه و عشق ورزیدن، مشارکت در تصمیم گیری‌ها، مرور خاطرات مثبت از راهکار‌های افزایش صمیمت است که می‌تواند تربیت صحیح فرزندان را رقم بزند.

کارشناس خانواده اظهار داشت: در وقوع جرم جوانان و نوجوانان بیشتر از هر چیز اجتماع و رشد فرد در خانواده و نحوه ارتباط برقرار کردن موثر است و فرد برای اینکه دیده شود برخی اقدامات را انجام می‌دهد.

برچسب ها: وقوع جرم ، کاهش جرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.