آیت الله سیداحمد خاتمی گفت:طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تحرک دیپلماسی که در ماه‌های اخیر دیده می‌شود شایسته تحسین است.

آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران ضمن دعوت همه به تقوا گفت: ازجمله صفاتی که قرآن برای ذات مقدس ربوبی، بیان کرده این است که خداوند به عهدش وفادار است و خداوند وعده‌هایی داده و پای وعده‌هایش ایستاده است. از جمله وعده‌های مشروط خداوند این است که اگر صبر و تقوا داشته باشید توطئه‌ها اثر نخواهد داشت.

وی افزود: در آیات قرآن آمده که دشمنان دست بردار از سرتان نیستند و تا شما بر دین استقامت دارید توطئه می‌کنند و این زهر دشمن است.

وی تاکید کرد: آن‌چه که جلوی دشمنان را می‌گیرد، مقاومت و ایستادن پای حرف حق و دیگری تقوا و حریم نگه‌داری برای خداوند است. اگر شما این دو عنصر را داشته باشید، آسیب نمی‌بینید.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: ۴۴ سال از انقلاب گذشته و راز موفقیت‌های این ۴۴ ساله ما، ۸ سال مقاومت بود که دشمن دست تسلیم بلند کرد. نماز جمعه جلوه تقواست. بی‌تقوایی گسترده نیست. شما علی‌رغم همه مشکلات در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته آمدید.

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه امروز تهران نیز گفت: از رنگ به رنگ شدن در دین خدا بپرهیزید. بعضی‌ها آفتاب سایه‌ای هستند. این‌طور نباشید و پای دین در هر شرایطی بایستید. بعضی بی‌حجاب ها فضایی بوجود می‌آورند تا باحجاب‌ها احساس خجالت کنند؛ در حالی که پایبندی به دین خجالت ندارد، افتخار دارد. شما پایبند به حجاب باشید. متدینین به دین‌تان افتخار کنید.

خاتمی با اشاره به ۱۴ خرداد سالروز رحلت حضرت امام (ره) افزود: این روز داغ سنگین ملت ایران بود و افرادی که آن روز‌ها را دیده اند می‌دانند که چه خبر بود، مردم به مدت ۳ روز با پیکر امام (ره) وداع کردند.

وی با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: تحرک دیپلماسی که در ماه‌های اخیر دیده می‌شود، شایسته تحسین است؛ همانگونه که رهبری فرمودند در این دولت تحرکات سیاسی بوده است، اما احساس می‌شود آمد و شد‌های سیاسی در روز‌های اخیر نشان‌دهنده تحرک جدیدی در عرصه سیاسی باشد.  

آیت‌الله خاتمی با اشاره به ویژگی‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی افزود: هرآنچه عالمان گذشته داشتند را امام راحل دارا بود؛ امام (ره) اخلاص، تقوا و علم گسترده داشت، فقه امام به‌گونه‌ای است که انسان فکر می‌کند گویی تمام عمرش را در زمینه فقه صرف کرده است، در سیاست نیز اینگونه بود.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) آنچه عالمان گذشته داشتند اعم از زهد، ساده‌زیستی و تواضع را دارا بود، البته بدان معنا نیست که عظمت سایر بزرگان را از یاد ببریم، اما امام (ره) چند خصوصیت منحصر به فرد داشت، خیلی مقید هستم در این زمینه زیاده‌روی نکنم، البته چاپلوسی هم محسوب نمی‌شود، چرا که سالیان سال است که امام (ره) دنیا را ترک کرده‌اند.  

خاتمی با اشاره به ویژگی‌های مختص امام تصریح کرد: ولایت فقیه را امام به وجود نیاورده است دو جلد کتاب قطور نزدیک به دو هزار صفحه توسط آستان قدس منتشر شده است و تمام کلمات بزرگان از زمان شیخ صدوق و مرحوم آشتیانی در آن آمده است، فقها ۱۲۰۰ بار از ولایت فقیه گفته‌اند.  

خطیب نماز جمعه این تهران گفت: بنابراین مسأله ولایت فقیه موضوعی دیرینه و جاافتاده در فقه است اما، امام دو کار انجام داد که منحصر به فرد است؛ اول اینکه ولایت فقیه را برنامه حکومت اسلامی دید و تز حکومت اسلامی را مطرح کرد، قبل از امام این مساله نه به عنوان حکومت بلکه با نام اختیار گسترده توسط «ملا احمد نراقی» مطرح شده بود، ولی حکومت تشکیل نشد.   فقیه دیگری را در این حد سراغ نداریم.

آیت‌الله خاتمی تصریح افزود: امام به مدت ده سال معمار ولایت‌فقیه بود، حاصل عمر امام نظام اسلامی است و حفاظت از این یادگار حفاظت از خط امام است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: دیگر ویژگی منحصر به فرد امام، باور داشتن مردم و اعتماد به آن‌هاست؛ امام به مردم باور داشت، مردم خواستند و حکومتی را که به تمام معنا تحت‌الحمایه اجانب بود، سرنگون کردند، همین مردم حکومت اسلامی را پایه نهادند، مردم می‌دانستند چه می‌خواهند و هم می‌دانستند چه نمی‌خواهند، مردم حکومت اسلامی را می‌خواستند. امام مردم را باور کرد و نگاه مقام معظم رهبری هم اینگونه است.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه امام در طول مبارزات سخت طاغوت، یک بار از مبارزات مسلحانه سخن نگفت، افزود: امام سراغ مبارزه مسلحانه نرفت، فقط روی جهاد تبیین تأکید داشت.

وی با اشاره به استقبال و بدرقه گسترده مردم از امام، گفت: ۱۴ خرداد، روز انتخاب شایسته مقام معظم رهبری، آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای است.  انتخاب آن زمان انتخابی واقع‌بینانه و همراه با بصیرت بود، همچنان نیز این انتخاب از چنین ویژگی‌هایی برخوردار است. پرچمی را که امام راحل در این کشور برافراشت، جانشین به حق امام همچنان آن را برافراشته نگاه داشته است، خود او گفت: با خود پیمان بسته‌ایم راه امام خمینی را دنبال کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: بزرگی را به جانشینی امام برگزیدند که همانند امام سودای ریاست نداشت، خود ایشان فرمودند: وقتی وصیت امام را در مجلس می‌خواندم به تنها چیزی که فکر نمی‌کردم رهبری بود؛ امام نیز اینگونه بود و تا اربعین آیت‌الله بروجردی مراسم فاتحه نگرفت.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به خصوصیت مقام معظم رهبری گفت: همانند امام تکلیف‌مدار و وظیفه‌مدار‌است، برای او وظیفه الهی مطرح است، دشمنان رهبری هم او را دوراندیش‌ترین رهبر جهانی نامیده‌اند، با تدبیر الهی‌اش در طول این ۴۴ سال‌توطئه‌ها خنثی شده است و به فضل الهی همچنان خنثی خواهد شد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: قیام ۱۵ خرداد قیامی صددرصد اسلامی با انگیزه‌های خالص اسلامی بود، این قیام در دفاع از حریم امام شکل گرفت. قیام ۱۹ دی هم در حمایت از ولایت شکل گرفت؛ نظام و انقلاب مدیون حمایت از ولایت است. تنها قیامی که حکومت شاه را مضمحل کرد، این قیام بود، نسل‌های بعد از انقلاب بدانند قیامِ ۱۵ خرداد انقلاب را به وجود آورد، نگه داشته است و آن را ادامه خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
مسلمه که مردم نظام رو میخوان البته به شرطی که به مردم احترام بذاره و فکر و ذکرش اقناع افکار عمومی باشه
Germany
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
هنوز راه برای نجات شیعه و چاله جمعیتی و چالش آب و فقر هست
شاید کمتر از پنج سال!
یعنی دهه هشتاد ما نتوانند فرزند اوری کنند نسل ایرانی دقیقا مثل المان میشه!
یه چاله جمعیتی دهه شصت و هفتاد و هشتاد خیلی بدتره نه کار هست نه پول نه خونه+
به جهان و مردم ایران با بخشش نگاه کنید!
اینده خوبی نیست با لجبازی!
آخرین اخبار