امید جهان نژادیان گفت: این سیلو که یکی از نمادهای تاریخی شهر اهواز است در سال ۱۳۹۷ پس از برگزاری مزایده توسط سازمان خصوصی سازی به قیمت ۶۷۰میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شده بود.
او انجام ندادن تعهدات بخش خصوصی، پرداخت نکردن اقساط و خارج کردن سیلو از مدار بهرهبرداری را از دلایل خلعید بخش خصوصی و بازگشت دوباره آن به شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی بیان کرد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: سند این سیلو به تازگی به نام دولت زده شده و بهرهبرداری از این سیلو که پس از واگذاری به بخش خصوصی در فهرست آثار ملی قرار گرفته بود، از سرگرفته شد.
آقای جهان نژادیان افزود: این سیلو هم اکنون در مدار عملیات قرار گرفته و در یک هفته اخیر یکهزار تُن گندم تولیدی خوزستان از طریق خط ریلی این سیلو به سایر نقاط کشور ارسال شده است.
او گفت: سیلوی شهید آذر پیکان اهواز تنها سیلوی کشور است که به شبکه ریلی و جادهای کشور متصل است و قبل از آن نیز زمانی که رودخانه کارون قابلیت کشتیرانی داشت از طریق این آبراه گندم در این سیلوبارگیری و تخلیه میشد.
سیلوی شهید آذرپیکان اهواز به مساحت پنج هکتار در سال ۱۳۱۵ نقش بنای آن در ساحل غربی کارون طراحی شد و در سال ۱۳۱۹ با هزینه ای برابر با ۱۵ میلیون ریال ساخت آن به پایان رسید.
این سیلو که در چند سال اخیر به بخش خصوصی واگذار شده بود دچار تغییراتی شد ولی طبق برنامه قرار است به حالت اول بازگردد.
واگذاری سیلوی شهید آذرپیکان اهواز به بخش خصوصی و برنامه تغییر کاربری آن توسط مالک، مورد انتقاد شهروندان اهواز، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و دوستداران میراث فرهنگی قرار گرفته بود.
استان خوزستان انبار غله جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود به طوری که امسال ۱.۷ میلیون تُن گندم به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شده که این حجم در تاریخ کشاورزی خوزستان بیسابقه است.
بهبود دیمزارها، رژیم مناسب بارندگیها در فصول زمستان و بهار، خنگی هوا در زمان باردهی خوشهها و مبارزه بههنگام با آفات از عمدهترین عوامل جهش تولید و افزایش خرید تضمینی گندم در خوزستان است.
استان خوزستان حدود سه برابر نیاز فعلی خود گندم تولید میکند که از این حیث نیز در کشور در جایگاه نخست قرار دارد