سرعت بالا در رانندگی ممکن است برای بسیاری از رانندگان جذاب و پرهیجان باشد اما همین کلمه به ظاهر کوچک و ساده می تواند بار مالی و جانی شدیدی را به همراه داشته باشد، همچنین رانندگی با سرعت بالا شاید موجب رسیدن سریعتر به مقصد شود اما فاصله مورد نیاز جهت توقف را افزایش می دهد و طبیعتا این اقدام که می تواند موجب افزایش شدت تصادف رانندگی و افزایش مصدومیت و حتی مرگ شود که نیازمند توجه است.
در این خصوص غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور هم اعلام کرده که افزایش مصدومین و آمار تلفات تصادفات نگران کننده است و آمار تلفات جادهای در سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش داشت؛ این یعنی باید رانندگان نسبت به رعایت سرعت توجه بیش از پیشی داشته باشند و نگاهشان به مقوله سرعت تغییر پیدا کند تا شاهد افزایش تصادفات و جراحات ناشی از سرعت زیاد نباشیم.
کارشناسان معتقدند هنگامی که راننده با سرعت غیرمجاز به ویژه با فاصله زیاد از سرعت های قید شده در تابلوهای راهنمایی و رانندگی در حال راندن خودروی خود است ؛ کنترل خودرو سخت تر خواهد شد. تصور کنید که در این شرایط با مانعی هم روبرو می شوید طبیعتا نمی توان به موقع عکس العمل لازم را نشان داد و با درصد و احتمال زیاد تصادفی سهمگین به بار خواهد آورد. این باعث می شود که خودروی خود ما و دیگر خودرو یا خودروهای حاضر در صحنه تصادف صدمات جدی دیده و احیانا به جان کسی نیز صدمه وارد شود.
در این خصوص، سرهنگ علی اصغر شریفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در تصادفاتی که با سرعتهای کم حدود ۷۰ یا ۸۰ کیلومتر بر ساعت اتفاق میافتد اینگونه تصادفات عمدتا خسارتی هستند یعنی آسیب شدید برای راننده و سرنشین روی نمیدهد.
وی افزود: ولی در تصادفاتی که سرعت عامل اصلی آن است شدت خسارات و مصدومیتها افزایش پیدا میکند و وقتی شدت بالاتر میرود راننده، عابر و موتورسواری که با این سرعت برخورد با آن صورت گرفته شانس زنده ماندن بسیار کم میشود.
سرهنگ شریفی گفت: یعنی اگر این افراد دراینگونه تصادفات زنده هم بمانند آسیبهای شدیدی پیدا میکنند و یا قطع عضو، به کما رفتن ضایعههای نخاعی زیاد میشود فقط بخاطر اینکه سرعت در تصادفات شدت حوادث را افزایش میدهد.
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: وقتی شدت حادثه بالا میرود مرگ و میر و تلفات افزایش پیدا میکند و قطع نخاع بیشتر میشود و به خاطر همین است که پلیس اصرار بر کاهش سرعتها و کنترل رفتارهای پر خطر ترافیکی دارد تا قربانیان کم شود و تلفاتی نداشته باشیم.
سرهنگ شریفی گفت: همکاران بنده در گشت نامحسوس زمانی که متوجه خودرویی میشوند که در حال لایی کشی و انجام حرکات مخاطره آمیز و سرعت و سبقت است، خودرو متوقف و مورد اعمال قانون قرار گرفته و همچنین نمره منفی به وی تعلق میگیرد و در کارنامه وی ثبت میشود.
وی گفت: در روی درب خودروهای پلیس نامحسوس این عنوان وجود دارد و وقتی همکاران بنده از خودرو پیاده میشوند جلیقهای متمایز بر تن دارند و آرم و علائم روی جلیقه آنها مشخص است و اکثر همکاران بنده در گشت نامحسوس بر روی لباس خود دوربین دارند و رفتار رانندگان و مکالمات را ضبط میکنند.
وی افزود: در برخی مواقع شرایط راننده طوری هست که همکاران بنده مجبور میشوند از راننده تست الکل بگیرند که در این حالت خودرو به پارکینگ منتقل میشود و فردی هم که اگر تست الکل وی مثبت باشد با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی میشود.
سرهنگ شریفی گفت: برای اینگونه افراد هم کلاس آموزشی گذاشته خواهد شد و اگر تست الکل فردی مثبت گردد ۶ ماه هم از رانندگی محروم میگردد.
این رانندگان باید معرفی شوند کمیسیون اعصاب روان بیمارستان امام سجاد ناجا خیابان بهار
اما فاکتور گرفتن یا فیلترینگ آیتمها مثل :
1-بی کیفیت بودن ماشین داخلی
2-جاده های بی کیفیت و تنگ
3- عدم وجود روشنایی کافی
4-تابلوهای مجهول الجهه
5- دور برگردانهای با فاصله حداقل 5 کیلومتر از دومی
6- ...
امثال این آیتمها باعث هدر رفت انرژی زیاد از خود فرد و استهلاک ماشین و صرف سوخت بی رویه و ما شاء الله ماشین های داخلی یمان از بهترین آیتمهایشان همین مصرف سوخت بالا می باشد.
یعنی اگر فردی Relax و آرام در این نوع جاده ها بزاری بعد از انتهای مسیر اگه خودکشی نکرده باشه خوبه!!!
انا لله انا الیه راجعون و لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم.
شما اگر دغدغه ایمنی هموطنان رو داشتید رو بحث واردات خودروهای دست دوم و ایمن خارجی مانور می کردید نه سرعت .
مخصوصا دراتوبان و جاده های شهری و یعنی اکثرموارد مربوط به خودروی ایرانیه یعنی اصل عامل و اولین عامل