طرح راه آهن رشت - آستارا، از طرحهای کلان ریلی کشور است که طی سالیان گذشته مطالعات زیادی بر روی آن انجام شده و این طرح علاوه بر اهمیت راهبردی ترابری از مسیر این طرح، به عنوان حلقه تکمیل کننده بین المللی ریلی شمال - جنوب، از منظر ملی، بین المللی و راهبردی، جایگاه ویژهای در بین تمامی طرحهای ریلی کشور دارد.
مسیر ریلی رشت- آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب میشود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار میرود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.
محور ریلی رشت - آستارا با طول ۱۶۴ کیلومتر، یکی از مهمترین بخشهای این ابرپروژه ریلی کشور است و قرار گرفتن گیلان در همسایگی کشورهای حاشیه خزر، عضو اتحادیه اوراسیا و شانگهای بر اهمیت آن افزوده است و بستر مناسبی برای توسعه صادرات و روابط تجاری کشور با همسایگان به شمار میرود.
پس از امضا توافقنامه ایجاد این خط ریلی میان ایران و روسیه در روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه برخی مدعی شدهاند که این پروژه پیوست محیط زیستی ندارد و موجب وارد شدن خسارات به جنگلهای استان گیلان خصوصاَ جنگلهای گیسوم خواهد شد.
برای اطلاع از جزئیات پیوست محیط زیستی طرح راه آهن رشت- آستارا با علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفتگو کردیم.
علی سلاجقه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طرح راه آهن رشت - آستارا به تازگی مطرح شده و ارزیابی محیط زیستی طرح به سازمان رسیده که در دفتر ارزیابی کار مطالعات آن آنجام شده و کارشناسان نظر اولیه خود را اعلام کردند و اکنون نظرات در حال رفت و برگشت است.
وی با بیان اینکه چند ماه زمان لازم است تا نظر نهایی اعلام شود گفت: یکی از نکات اساسی این است که طرح، گزارش ارزیابی محیط زیست را دارد و کار بر روی آن در حال انجام است.
وی در پایان گفت: هنوز در خصوص طرح راه آهن رشت - آستارا نظر نهایی از سوی سازمان محیط زیست اعلام نشده است.
در روزهای گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انتقادات نسبت به خسارات محیط زیستی اجرای پروژه راهآهن رشت-آستارا و هشدارها درباره به خطر افتادن محیط زیست استان گیلان و قطع درختان منطقه گیسوم گفته بود: سرتاسر مسیر مشکلی برای محیط زیست استان گیلان ایجاد نمیکند و مطالعات انجام و تایید شده، مباحثی درباره دو نقطه در مسیر مطرح بود که یکی از این دو نقطه جنگل گیسوم است که پیشنهاد دادهایم از مسیری که قبلاً شبکه برق ایجاد شده، مسیر ریلی احداث شود.