رئیس اداره برآورد معاونت فرهنگی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: روانشناسی به ما کمک می‌کند تا افراد را بهتر بشناسیم.

سرهنگ جواد تهامی پور در توصیف مشکلات شخصیتی گفت: اختلال شخصیت نمایشی با هیجان پذیری و توجه طلبی مفرط مشخص می‌شوند این افراد آشکارا در مورد جذابیت جسمی خود نگران هستند اغلب اغواگر یعنی فریبنده، دسیسه باز، ریاکار و نیرنگ باز هستند و در صورتی که در کانون توجه باشند احساس راحتی می‌کنند.

او افزود: احساس‌های آن‌ها به نظر می‌رسد به طور مناسبی اغراق آمیز، بی ثبات و سطحی است. این افراد سرزنده و مهیج هستند و گرایش به استفاده از یک سبک کلی و مبتنی بر حدس و گمان دارند؛ رفتار آن‌ها عمدتا واکنشی و شدید است آن‌ها از نظر هیجانی تحریک پذیر و توجه طلب هستند و اغلب به محرک‌های کوچک با قشقرق و فوران‌های خشم نامعقول پاسخ می‌دهند.

او تصریح کرد: این افراد معمولاً اطرافیان آن‌ها را سطحی، پرتوقع، وابسته و به شدت عصبی می‌بینند، روابط بین فردی آن‌ها پرتلاطم بوده و با نارضایتی همراه است این افراد به علت وابستگی به توجه سایرین به ویژه نسبت به اضطراب جدایی آسیب پذیر هستند؛ آن‌ها زمانی در جستجوی درمان هستند که در مورد قطع یک رابطه شدیدا نگران باشند تعداد زیادی از این افراد در معرض خودکشی و یا افسردگی هستند، اختلال‌های اضطرابی (نظیر اختلال وحشت زدگی همراه با گذرهراسی یا بدون آن) نیز در بیماران نمایشی شایع است.

سرهنگ تهامی پور ادامه داد: در واقع مطالعات نشان داده اند که اختلال شخصیت نمایشی در افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی بسیار شایع است در سایر موارد متداول که منجر به جستجوی درمان می‌شود الکلیسم سوء مصرف مواد اختلال تبدیلی اختلال جسمانی سازی و روان پریشی‌های واکنشی خفیف است علی‌رغم این برداشت بالینی که اغلب افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی زنان هستند، ولی مطالعات نشان داده که مردان و زنان به یک اندازه تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این اختلال از نظر بالینی اغلب در زنان تشخیص داده می‌‍شود، ولی این تفاوت جنسیتی بیشتر محصول انتظارات اجتماعی است نه یک تفاوت واقعی در آنچه روی می‌دهد.

او تصریح کرد: به طور کلی شاید بهتر باشد اختلال شخصیت نمایشی را تقلیدی از نقش‌های جنسی مردانگی افراطی و زنانگی افراطی در نظر گرفت افراد نمایشی هیجان‌های خود را به شدت ابراز می‌کنند با این حال ابراز هیجان‌های آن‌ها اغراق‌آمیز و غیر واقعی به نظر می‌رسد. انگار بیمار در حال بازی یک نقشه نمایشی است این بیماران اغلب نشانه‌ها افکار و اعمال خود را به گونه‌ای بیان می‌کنند که انگار وجود خارجی دارد و به طور غیر ارادی بر آن‌ها تحمیل شده است.

رئیس اداره برآورد معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان بیان کرد: تکلم آن‌ها قدرتمند و پرشور و با مبالغه زیادی همراه است این افراد تمایل به استفاده از عباراتی قدرتمند و در عین حال در خور توجه دارند از کلمات با بار معنایی بالا مانند دکتر، پروفسور، حضرتعالی و ... برای افراد استفاده می‌کنند آن‌ها از لحن نمایشی همراه ژست‌های غیر کلامی پرشور و تظاهرات چهره‌ای استفاده می‌کنند و به گونه‌ای لباس می‌پوشند انگار که درصدد جلب توجه بوده و سبک پوشش آن‌ها چشمگیر است.

او گفت: این افراد به گونه‌ای گزارش کار‌های کوچک خود را ارائه می‌نمایند که فعالیت بسیار بزرگی انجام دادند، آن‌ها معمولاً در اجرای نمایش‌های فریبنده استاد بوده و در روابط کاری کوتاه مدت کمتر کسی متوجه فریبکاری آن‌ها می‌شود. این افراد هوش نسبتاً بالایی دارند و از ضعف‌های شخصیتی طرف مقابل مثل احساس خود بزرگ بینی نیاز خود بزرگ بینی استفاده می‌نمایند و خود را انسان بزرگ، محبوب، توانمند و دوست داشتنی نمایش می‌دهد.

او همچنین گفت: این افراد برای نمایش دادن خود حتی حاضرند کار‌های غیر اخلاقی و نامتعارف انجام دهند. این افراد از صداقت بسیار پایینی برخوردارند و ممکن است کار‌های دیگران را نیز به نام خود ارائه کنند. 

تهامی افزود: این افراد علیرغم اینکه خود را انسان با وفا معرفی می‌کنند به هیچ کس وفا دار نبوده و معمولاً به منافع خود که بر اساس تمایلات بیمارگونه است فکر می‌کنند. 

اوافزود: این افراد به دلیل تعریف و تمجید و رفتار‌های نمایشی اغراق‌آمیز و ارائه عملکرد در سازمان‌ها از محبوبیت بالایی برخوردارند و باعث فریب روسا و فرماندهان می‌شوند. چنانچه فرماندهان و روسا از ماهیت شخصیت فریبکارانه اینگونه افراد آگاه نباشند، دچار اشتباه محاسباتی شده و به تصور اینکه آنان وفادارترین و کاراترین کارکنان سازمانشان هستند، امتیازات و جایگاه ویژه‌ای برایشان قائل می‌شوند که درگذر زمان و با آشکارشدن چهره واقعی، متوجه ارزیابی اشتباه خود و تبعات جبران ناپذیری خواهند شد.

سرهنگ تهامی پور با اشاره به اینکه برخی از سازمان‌ها برای تعاملات بین سازمانی از این افراد برای اغفال طرف مقابل استفاده می‌نمایند، گفت: علیرغم اینکه این افراد در کوتاه مدت برای سازمان‌ها مفید بنظر می‌رسند در بلندمدت ضربات سنگین و جبران‌ناپذیری تحمیل خواهند کرد چراکه این افراد در صورتی که در کانون توجه قرار نگیرند به شدت عصبی پرخاشگر و مقابله جو خواهند بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار