رضا مراد صحرایی گفت: اگر ایران قوی می‌خواهیم، اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می‌خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.

رضا مراد صحرایی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی اسلامی در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا به ویژه شهدای معلم و دانش آموز و دانشجو، عنوان کرد: خدا را شاکرم در آستانه میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) در این مجلس انقلابی حضور یافتم تا برنامه هایم را برای وزارت آموزش و پرورش کشور عزیزتر از جانم ارائه کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه خدا را شاکرم که از دل انقلاب اسلامی چنین مجلسی برخواسته است که فضای آزاد، عقلایی و خردورزانه‌ای دارد که همه می‌توانند نقد کنند، افزود: البته از همکار دانشگاهی ام توقع داشتم کمی تحقیق کند.

وی همچنین از موافقان به خاطر آگاهی بخشیدن و روشنگری صمیمانه تشکر و اضافه کرد: آنچه مخالفان در مورد شخص بنده گفتند، اگر صحت دارد خداوند مرا هدایت کند و اگر صحت ندارد که به فضل و رحمت او ندارد خداوند حقیقت را بر آن‌ها آشکار و دل و ذهنشان را نرم و مهربان کند.

صحرایی تصریح کرد: نظرات منتقدان ستودنی بود و نشان از یک حقیقت پرافتخار داشت و آن اینکه شما نمایندگان در بطن و متن ملت ایران بوده و نظرات دقیق و کارشناسانه بود، درود خدا بر شما؛ در این چند روز همنشینی با همکاران مجلس بسیار بیش از سال‌ها درست و بحث، آموختم و فهمیدم چقدر مجلس عمیق است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، افزود: اگر ایران قوی می‌خواهیم، اگر ایران عزیز می‌خواهیم، اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می‌خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.

وی تاکید کرد: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را می‌ستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است، ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.

صحرایی اضافه کرد: همه ما باید هم دل و هم قسم و همراه شویم و آموزش و پرورش به کمک همه ما یعنی دولت، ملت و مجلس نیاز دارد، امسال در محضر مقام معظم رهبری گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را اینجا به شما ارائه می‌دهم. در این گزارش مسیر را تبیین و ارائه طریق کردم.

وی با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که در چند سال کوتاه عمرشان چندین برابر عمر ما تجربه کرده اند و پیچیدگی دیده اند، تصریح کرد: باید خلا ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم و به تعبیر آن معلم با اخلاص باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده است و ما نپیچیده ایم و زمان هم نداریم. باید دانش آموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه آرمان ما معلم الخیر است، گفت: نکته دوم ساماندهی نیروی انسانی است بازنشستگی زیادی داریم، امسال هم کمبود معلم داریم یک آزمون استخدامی پیش از این برگزار شد آزمون استخدامی دیگر نیز پیش از مهر برگزار می‌شود تا این معضل را حل کنیم.

وی تصریح کرد: باید فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها را تقویت کنیم، برای دختران آینده ساز این کشور برنامه‌های ویژه داشته باشیم، سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به آن‌ها بیاموزیم و هویت ایرانی را در آن‌ها نهادینه کنیم.

صحرایی ادامه داد: نکته دیگر بحث تربیت معلم است که یک کشاورز خوب برای مزرعه خود از بهترین بذر استفاده می‌کند. ما باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. همچنین برای رفتن به دانشگاه‌های تربیت معلم نمره علمی کافی نیست، عشق و علاقه، خلق و خو و ذات و زی معلم شدن مهم است. باید برای معلمان فعلی برنامه‌های ویژه داشته باشیم و برای تضمین کیفیت تعلیم و تربیت عمومی کشور برنامه ریزی کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نکته دیگر بحث مدارس است؛ بنده رضا مراد صحرایی روستازاده‌ای هستم از دیار زاگرس که هنوز بوی خاک خیس دشت هایش بهترین عطر دنیاست. از سرزمین بلوط‌ها به تهران آمده ام، هیچ پشتوانه‌ای جز انقلاب و ولایت در این مسیر و راه نداشتم. معتقدم به عنوان کسی که از روستا به بهترین دانشگاه کشور و در ۲۰ کشور جهان تدریس کرده ام، راه نجات ما از مسیر مدارس می‌گذرد، اگر می‌خواهیم کشور را نجات دهیم، نقطه نجات ما مدارس و کلاس‌ها هستند. هر مدرسه را یک امیدخانه و یک مهارت سرا کنیم و هر دانش آموز یک مهارت گر در پایان هر مقطع از وظایف ما و برنامه‌های ما می‌باشد؛ مدیران نیز باید در چنین مدارس توانمند شوند و برای این کار تخصص داشته باشند.

صحرایی گفت: نکته دیگر بحث خانواده است، معتقدم که اصلی‌ترین رکن تربیت خانواده است و مدرسه و مسجد در کنار خانواده مثلثی می‌شود که اگر شکل بگیرد همه مشکلات ما تا حد قابل توجهی با همکاری والدین و مدرسه قابل حل است.

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث عدالت در تربیت است، پیام انقلاب ما عدالت است. پیام اسلام عدالت است، واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک اندازه نیست، باید کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده‌ها در همین ایام از سال‌های زندگی فرزندانشان دغدغه‌ای برای اینکه فرزندانمان را به کدام مدرسه بفرستیم، نداشته باشند. ما نظام رتبه بندی را به صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانمندی‌های تخصصی و توانایی‌های عمومی معلمان گره خواهیم زد و مسیر رشد معلمی برای معلمان عزیز طراحی خواهیم کرد.

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: نکته بعدی بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که گرچه مجری آن آموزش و پرورش است، اما حداقل ۷ دستگاه دیگر نسبت به آن تعهد دارند، این سند باید از آمال و عمل بیاید و از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. این سند آنقدر فاخر است که سند دیگری در کنار آن قرار نگیرد.

صحرایی گفت: نکته بعدی بحث آموزش ترکیبی است، دستاورد کرونا در سراسر جهان تغییر نظام‌های آموزشی به سمت کیفیت بوده که اگر ما این تغییر را ندهیم از این دستاورد بزرگ بی بهره مانده ایم، باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم و نه محل آموزش، که راه آن استفاده از شیوه‌های نوین همچون آزمایش تلفیقی و ترکیبی است و راه این مسئله نیز معلمان هستند. معلمان نیز باید از یکسو و مرکز توانمندی معلمان از طرف دیگر شیوه‌های نوینی را به معلمان یاد خواهیم داد تا آن‌ها به دانش آموزان آموزش دهند. معتقدم که اگر معلم اینچنین باشد، جایگزین ناپذیر است، معلمی که به جای تعلیم صِرف به تربیت نیز بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد. چنین معلمی ستودنی است و کشور ما پر از چنین معلمانی است و اگر چه ممکن است معلمانی باشند که مطابق انتظارات ظاهر نشده باشند که اصلاح رفتار آن‌ها لازم است.

وی افزود: نکته بعدی بحث امور تربیتی و پرورشی است، بار‌ها گفته ایم که تربیت بالاتر از تعلیم است، بار‌ها گفته ایم که تزکیه مهم از تعلیم است، اما باید این نکات به رفتار واقعی تبدیل شود، ما ۵۹ هزار معلم پرورشی کم داریم، این موارد حاصل یک سال کم کاری نیست، در سالی که گذشت بنده کم کاری ندیدم، باید این کمبود‌ها جبران شود و باید معلم پرورشی بگیریم و باید هر سال ۱۱ هزار معلم به کار گرفته شود تا در چند سال آینده این کمبود جبران شود که در افق ۵ ساله این مشکل رفع خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: هویت ایرانی نکته بعدی است، همه ارکان این هویت ریشه دار اعم از دینداری و دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، ایران دوستی، عفاف و حجاب، یاری مظلومان، مقاومت و پایداری در تمامی ارکان تعلیم و تربیت از محتوا و برنامه درسی گرفته تا تععلیم و تربیت معلم مورد توجه خواهد بود.

وی با اشاره به صفحه ایسنتاگرامی بنیاد سعدی گفت: این بنیاد، بنیادی برای گسترش زبان فارسی در جهان و همچنین راه ارتباط با خارجیان است. سال‌های گذشته که بنده در آنجا بودم، معاونت محل مسئولیت بنده یک صفحه داشت که در آن صفحه برای خارجی‌ها شعر و آهنگ می‌گذاشت و خارجی‌ها نیز در مناسبت‌هایی مانند روز یلدا، روز مادر، روز جوان و نوروز از خانه‌های خود شعر می‌خوانند، گاهی ما به آن‌ها شعر می‌دهیم که بخوانند و شخصی آمده و شعری خوانده، آیا درخصوص حجاب او ما باید پاسخ بدهیم؟ در خانه خودش و در کشور خودش می‌باشد و این کار نیز با هماهنگی نهاد‌های ذیربط بوده است و امروز صدای ما را نیز می‌شوند. افتخار ما این است که با نوشتن کتب درسی زبان فارسی یعنی هویت ملی ایرانیان را به تمام دنیا برده ایم. کتبی که بنده و تیم تألیف آن‌ها را نوشته ایم در ۶۵ تا ۷۰ کشور جهان تدریس می‌شود، آن کتب از طریق همین صفحات، ایران را به تمام دنیا معرفی کرده است.

وی افزود: نکته دیگر بحث دوری از حاشیه هاست، در مدتی که در کنار شما بوده ام بسیار به من تذکر دادید و درست تذکر دادید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده شود و نباید آموزش و پرورش ما به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود، حاشا و کلا، در شأن آموزش و پرورش این نیست، حتما آموزش و پرورش قوی‌تر از آن خواهد بود که اینچنین کند. سیاست ورزی در مسیر انقلاب خواهیم کرد، هیچ کاری در کشور بدون کمک آموزش و پرورش شدنی نیست، اما سیاست زدگی نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: قول من به معلمان این است که با اتکا به حمایت‌های مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، آیین‌نامه را اصلاح کنیم و ان‌شاء الله آن را در مسیر درستش قرار دهیم، آرمان ما معلم‌الخیر است. معلمی که در وصف او گفته می‌شود مُعَلِّمُ اَلْخَیْرِ یَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ اَلْأَرْضِ وَ حِیتَانُ اَلْبُحُورِ وَ کُلُّ صَغِیرَةٍ وَ کَبِیرَةٍ فِی أَرْضِ اَللَّهِ وَ سَمَائِهِ، ما می‌خواهیم چنین معلمی را تربیت و نگهداری کنیم بنابراین رتبه‌بندی بر اساس مأموریت معلمان اصلاح می‌شود و آنچه که اعتراض بوده بررسی خواهد شد.

صحرایی به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: همه نگرانیم و این نگرانی به حق است، بازنشستگی زیادی داریم، پیشتر داشته‌ایم و از چندین سال پیش بحث کمبود معلم در اول مهر هر سال یک اتفاق مهم است. امسال نیز کمبود معلم داریم، یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون دیگر نیز پیش از مهر برگزار می‌کنیم تا موضوع کمبود معلم را حل کنیم، زیرا موضوع ساماندهی یک موضوع بسیار بسیار جدی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی ادامه داد: امتحانات نهایی امسال ۴۰ درصد ضریب تأثیر قطعی دارد، ما ۵ هزار و ۶۰ حوزه امتحانی داریم، ممکن است در جایی امتحان با چند دقیقه تأخیر شروع شده باشد، وظیفه من این است که از سلامت آزمون، روایی سوالات و پایایی محتوا مراقبت کنم. هر روز سعی کردیم که از دیروز بهتر باشیم، کار بزرگی را شروع کردیم، به بزرگی کار توجه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پرستو
۱۶:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
معلمها همه جای دنیا از بهترین نمرات درسی انتخاب میشن بهترین حقوق و زندگی رو بهشون میدن تا با بچه ها که آینده ساز جوامع هستند بنحو احسن رفتار کنن.
در ایران یک کاری دارن میکنن که آینده سوز تربیت بشه نه آینده ساز . چون معلمها خودشون مورد ظلم دارن واقع میشن.
Iran (Islamic Republic of)
khalil
۱۵:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
خداییش حال کی خوبه که حال معلما خوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
سیستم آموزش و پرورش کمترین هماهنگی را بین اجزای خود دارد. من به عنوان یک دانشجو که در دانشگاه و در آموزش و پرورش حضور داشته‌ام به شما تضمین می‌دهم که مطالبی که در 4 سال آموزش دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود کاملاً به درد نخور و بیهوده است و توقعی که آموزش و پرورش از دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه دارد کاملاً متفاوت است که این نمود ناهماهنگی کامل بین دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش است. مسائل معیشتی به کنار، اجرای سیستم نمره‌دهی توصیفی وقتی که هنوز بستر و فرهنگ مورد نیاز آن فراهم نشده کار اشتباهی است. امروز معلمان آزمون‌های خود را به شیوه‌ی سابق برگزار می‌کنند و فقط موقع ثبت نمرات، نمره هر دانش‌آموز را به توصیف تبدیل می‌کنند چنین چیزی در دنیا وجود ندارد. یا باید از همان سیستم 20 نمره تبعیت کنیم یا بستر و فرهنگ شکل توصیفی آموزش را اجرا کنیم. در ارزشیابی توصیفی چیزی به اسم آزمون و امتحان و نوبت اول و دوم وجود خارجی ندارد. معلم در طول سال با دانش‌آموزان همراه است و دانش‌آموزان ضمن یادگیری و مشارکت در کلاس توسط معلم ارزشیابی می‌شوند و در پایان سال هم این ارزشیابی به طور توصیفی برای هر یک ثبت می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
نمونه شعار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام.به معلمین مثل کارمندان اداره برق یا گاز و یا قاضی ها حقوق بدهید،رتبه بندی را حذف کنید،این طرح معیوب کذب رتبه بندی را نمی خواهیم،نمی گوییم مثل کشور المان حقوق معلم از حقوق پزشک بیشتر باشد،وقتی بعد نوزده سال درس خواندن و استخدام،حتی ایام تحصیل در دانشگاه رو برای ماده28ها سنوات حساب نمی کنند،رتبه بندی باعث بدبینی معلمین نسبت به یکدیگر و بدبینی جامعه به معلمین شده،میگویند رتبه گرفتید،در حالی که اکثرا فاقد رتبه ایم،چون این از اساس کذب و معیوب است و باید حذف شود.چرا مجلس و دولت با سکوت خود به گرانفروشی ده برابری خودروسازان انحصاری حلبی داخلی و کاهش تولید با هدف درست کردن بازار سیاه به خودروسازان کمک میکند،چرا مجلس و دولت،واردات میلیونی خودروهای کم مصرف و بدون تعرفه گمرکی را برای همه مردم ایران ازاد نمی کند تا این انحصار و گرانفروشی شکسته شود.قطعا سپاه و ارتش میتونه خودروی سواری باکیفیت مثل پژو فرانسه باتکنولوژی روز کم مصرف و ایمن با قیمت فقط پنجاه میلیون تومن بسازه و به مردم شهیدپرور کشور ایران بفروشه،قطعا با تیراژ صدهاهزاری در عرض چند ماه قادر هستند این انحصار،احتکار و کاهش تولید و مافیابازی حلبی سازان داخلی را بشکند.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
بزرگترین مشکل آموزش و پرورش ۲۵۰ هزار معلم مازاد و اضافی دینی قرآن پرورشی و عربیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
معلم های دولتی را که من از زمانی که یادم میاد همیشه ناراضی بودن، ولی تا حالا به اون طرف قضیه نگاه کردین، مدارس دولتی چقدر بازده دارند و در نهایت چقدر عزت نفس و استعداد بچه ها را پرورش می دن نهایتا سهم دانش آموزای مدارس دولتی از دانشگاه های خوب چقدره؟
معلم های غیر انتفاعی ها با حقوق ها و توقع های خیلی کمتر بعضا بدون بیمه یا بیمه چند روز از ماه، خیلی کارایی بهتری دارن!
من چندین معلم را می شناسم که در مدارس دولتی باعث تحقیر و حتی ترک تحصیل بچه ها شدن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
بله درست می فرمائید وقتی معلم حق التدریس با حقوق بسیار ناچیز تدریس میکنه و ۴ ماه هم حقوق دریافت نکرده با این وضع تورم مگه ما زن و بچه نداریم چرا باید از بهمن ماه تا الان حقوق دریافت نکنیم مگه چه گناهی مرتکب شدیم چه کسی مسوول این اتفاق ها هستش کجای دنیا حقوق معلم و بازنشسته ها را این طوری پرداخت میکنن.لطفا پیگیری نمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام.وزیر محترم اموزش و پرورش،لطفا به جای طرح معیوب رتبه بندی،مثل سایر کارمندان دولت برای معلمین زحمتکش افزایش سالانه با توجه به تورم در نظر بگیرید و رتبه را بر اساس مدرک تحصیلی و سنوات پرداخت بیمه تامین اجتماعی قرار دهید،الان من با 600 امتیاز که برابر رتبه3 هست به خاطر یکی از گزینه های رتبه بندی که امتیاز ندارم،فاقد رتبه زدند،پس این رتبه بندی به هیچ دردی نمی خورد جز بدبین کردن همکاران نسبت به یکدیگر و تبعیض،واقعا چرا سایر کارمندان به عنوان مثال یک کارمند ساده اداره برق حدود دو برابر بیشتر از معلمین زحمتکش که رسالت تربیت انسانهارو دارند بیشتر حقوق بگیرند.امیدواریم باشگاه خبرنگار جوان واسطه اطلاع رسانی به وزیر و مسئولین باشد.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
معلمان کسانی هستند که رئیس جمهور و سیاست مداران آینده رو تربیت میکنند.
دمتون گرم که سطح کیفی رو از این افتضاحی که هست پائین تر نگه میدارید.

پ.ن سقف قرار داد فوتبالیست ها امسال 300 میلیارد تومن
آخرین اخبار